Steeds vaker duiken er foto's op van een gecamoufleerde Renault Mégane III, welke in het voorjaar van 2009 bij de dealers staat. Renault is dus in touw de laatste hand te leggen aan de opvolger van de Mégane II. Aandacht alom voor de nieuwste telg van de Renault familie. Desalniettemin wil Renault nog eenmaal de spotlights op de huidige generatie Mégane schijnen. Het Franse merk doet dit met een speciale RS-versie.
Kosten nog moeite Renault heeft nog aardig wat tijd en moeite gestoken in het afscheidsnummer van de Mégane II. De R26.R is gebaseerd op een standaard RS (Renault Sport). Het 2.0 liter motorblok met 230 pk en 300 Nm koppel is hetzelfde gebleven, maar het gewicht is met 125 kg afgenomen. Het totale gewicht komt hierdoor op 1.235 kg. Om dit te realiseren heeft Renault de achterbank achterwege gelaten en de motorkap uit carbon vervaardigd. Tevens zijn de sportstoelen - met zespuntgordels - van dit lichte materiaal gemaakt. De achterruiten zijn van policarbonaat. Standaard is de R26.R voorzien van een rolkooi, maar een achterbank is als optie leverbaar. Door het lagere gewicht stormt de Mégane R26.R in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Eigenaren met een Audi S3 of zelfs een Porsche Cayman kunnen hun borst dus natmaken. De Mégane R26.R staat op zwarte of rode 18 inch metalen wielen en is waarschijnlijk beschikbaar in de lakkleuren zwart en wit. Het onderstel is anders afgestemd dan een standaard RS en de versnellingsbak heef kortere overbrengingsverhoudingen meegekregen.
Presentatie De Renault Mégane R26.R wordt onthuld op de London Motorshow, welke 22 juli aanstaande plaatsvindt. Begin oktober kan men bestellingen plaatsen. De prijzen zijn op dit moment niet bekend, evenals de oplage.