Bio-ethanol is voorlopig een belangrijke factor in het terugdringen van de CO2-uitstoot van benzineauto´s. Deze relatief nieuwe brandstof wordt gewonnen uit onder meer graan, tarwe, suikerbieten, suikerriet en maïs. Doordat het gewonnen wordt uit natuurlijke producten wordt er bij de verbouwing hiervan al CO2 uit de lucht gehaald. Bij het vervaardigen van benzine komt echter CO2 vrij. Alleen dit is al een groot winstpunt.
Verschillen benzine en bio-ethanol
Maar niet alleen het winnen van bio-ethanol is veel milieuvriendelijker, ook het gebruik ervan. In het geval van de Renault Mégane bio-ethanol - die kan rijden op benzine én op bio-ethanol (E85) - is er een verschil in CO2-uitstoot. Op benzine stoot de Mégane 1.6 170 gram CO2 per km uit en op bio-ethanol 158 gram/km. Qua prestaties is het verschil minimaal. In iets meer dan 11 seconden sprint het model vanuit stilstand naar de honderd en de topsnelheid ligt op net geen 190 km/h. Op bio-ethanol en benzine verschillen deze waarden slechts minimaal van elkaar.
Aanpassingen
Om de auto geschikt te kunnen maken voor het gebruik van bio-ethanol moesten er de nodige aanpassingen worden gedaan. Onder meer de brandstoftank, de brandstofleidingen, de kleppen en de inspuiting werden aangepast. Of de Mégane Bio-ethanol ook naar ons land komt is onzeker. Voorlopig is bio-ethanol namelijk nog erg duur en is het voordeel voor de consument dan ook nihil.