'De Ondelios is geïnspireerd op beweging in plaats van snelheid', aldus Patrick Le Quément, Renault's Design Director. De imposante voorkant lijkt aerodynamisch slecht ontworpen te zijn, maar dat is schijn. De wagen heeft een cW-waarde van 0.29, wat redelijk weinig is voor een wagen van 4,8 meter lang en 1,6 meter hoog. De achterkant, en dan speciaal de boemerang-vormige achterlichten, is speciaal ontworpen om 'drag' te verkopen en de luchtweerstand nog verder te verlagen.
Futuristisch interieur Het interieur van de Ondelios is al net zo spectaculair als het exterieur. Dankzij grote vleugeldeuren gunt Renault ons een goede blik op het dashboard. Het futuristisch vormgegeven interieur lijkt wel uit de volgende eeuw te komen - veel beeldschermen en touchpads bedekken het dashboard. Iedere passagier heeft zijn eigen multimediasysteem, waarmee ze tegen elkaar kunnen gamen.
Gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km Milieubewust reizen is mogelijk met de Ondelios. De wagen is namelijk voorzien van een hybride aandrijflijn met een 2.0 dCi motor. De motor levert 205 pk en is uitgerust met start-stoptechniek die voor een extra besparing zorgt. Voor nog minder verbruik zorgt de 20 kW sterke elektromotor die de dieselmotor kan assisteren. Het verbruik blijft door al deze maatregelen steken op 4,5 liter per 100 kilometer. De uitstoot bedraagt 120 gram CO2 per kilometer.