Inmiddels doen alle autofabrikanten een duit in het zakje, maar Renault lijkt de grootste steen willen bij te dragen als het gaat om een beter milieu begint bij jezelf. In Frankfurt zet het merk zijn milieuprogramma 'Renault eco²' voort en bevestigt daarmee haar inspanningen om de ecologische impact van auto's in elke fase van hun levenscyclus (productie, gebruik, eindverwerking) terug te dringen. Hierbij heeft Renault zich als doelstelling voorgenomen om milieuvriendelijke auto's beschikbaar maken voor het grote publiek. In 2011 start het met de grootschalige commercialisering van betaalbare elektrische auto´s, terwijl vier jaar later dit doel bereikt moet zijn en Renault gezien wil worden als marktleider op het vlak van CO2-arme wagens gezien worden.
Twizy Z.E. Concept De vier elektrische conceptcars die in Frankfurt worden voorgesteld, zijn de voorbodes van het gamma dat Renault vanaf 2011 wil lanceren. We beginnen bij de Twizy Z.E. Concept, een innovatieve mobiliteitsoplossing die zich in de eerste plaats richt op de vaak gehaaste stadsbewoner die zich snel moet kunnen verplaatsen in de stadsjungle en die dagelijks jongleert tussen beroepsactiviteiten en een goed gevuld sociaal leven. De auto met een lengte en breedte van slechts 2,3 meter bij 1,13 meter biedt plaats aan twee inzittenden in een tandemopstelling. Binnenin werd alles in het werk gesteld om het besturen van de Twizy zo eenvoudig mogelijk te maken. Het is een 100% elektrisch transportmiddel en wordt aangedreven door een elektromotor van 15 kW in combinatie met een koppel van 70 Nm. De motorkarakteristiek kenmerkt zich volgens Renault als soepel en comfortabel. En om z'n acceleratievermogen in en om de stad is aan te duiden vergelijkt Renault de Twizy met een gemotoriseerde 125cc-tweewieler.
Zoe Z.E. Concept De tweede concept op de stand van Renault is de Zoe Z.E. Concept. Dit studiemodel richt zich juist op klanten met meerdere voertuigen op zoek naar een compact voertuig dat een antwoord biedt op de dagelijkse mobiliteitstoepassingen, bijvoorbeeld voor woon-school-werkverkeer en winkeluitstapjes. De veelzijdige en compacte Zoe Z.E. Concept is de ideale oplossing voor de dagelijkse ritten. De wagen is slechts 4,10 meter lang en wordt aangedreven door een elektromotor van 70 kW en 226 Nm koppel. Er zijn drie oplaadmodi en een speciaal dak optimaliseert het regelen van de airconditioning. Zodoende kon de actieradius worden vergroot, terwijl het interieur door de gebruiker bijna vrij in te delen is. De airconditioning beschikt trouwens over meer functies dan de reguliere systemen. Zo kent het drie standen: hydraterend, zuiverend en actieve geuren om het welzijn van de inzittenden te bevorderen.
Fluence Z.E. Concept De Fluence Z.E. Concept is een afgeleide van de eveneens in Frankfurt onthulde Fluence en wordt net als de andere Renault-studiemodellen op de IAA 100% elektrisch aangedreven en kan een bereik van 160 kilometer realiseren. De motorunit levert 70 kW en 226 Nm. Ook hier zijn er drie oplaadmogelijkheden voor het batterijpakket die de elektromotor van energie voorzien. In 'standaard' duurt het oplaadproces 4 tot 8 uur, 'snel' kost 20 minuten en 'bliksemsnel' neemt slechts 3 minuten in beslag dankzij het exclusieve Quickdrop-systeem van vervangbare batterijen.
Kangoo Z.E. Concept De 'groene' stand van Renault wordt tot slot gevuld met de Kangoo Z.E. Concept die vanzelfsprekend is gebaseerd op het model dat we allemaal kennen. Met de Kangoo Z.E. Concept denkt Renault buiten de reguliere hokjes en verplaatst het zich richting de markt van professionals. Het studiemodel beschikt over een elektromotor van 70 kW en een trekkracht 226 Nm en kan maximaal 160 km/h rijden. Lithium-ion batterijen voeden ook hier de krachtbron. Renault meldt dat we de elektrische Kangoo al in 2012 kunnen verwachten.