Al twintig jaar wachtten die kenners, om precies te zijn, sinds het moment waarop Rolls Royce besloot de productie te beëindigen van zijn laatste cabriolet: de Corniche. Naar Rolls standaarden gaat het om een compacte cabrio, die maar geen opvolging kreeg. De Rolls Royce Phantom Drophead Coupé is veel te omvangrijk om zich een nieuwe Corniche te mogen noemen. De Rolls Royce Dawn daarentegen, die maakt veel meer kans.
"Volledig nieuw"
Rolls Royce stelt ons voor aan een volledig nieuwe auto. Want in tegenstelling tot wat in sommige media werd beweerd, is de Dawn geen cabrioversie van de Wraith. Wat we wel zien is dat de Dawn duidelijk tot de familie behoort van de Ghost en van de Wraith, meer dan de Phantom. Dat is het best mogelijke nieuws voor wie liever zelf stuurt dan zich te laten rijden. Net als de Ghost of de Wraith, en ondanks meer dan omvangrijke achterste zitplaatsen, zal de Dawn een Rolls Royce zijn waar je liever geen andere chauffeur in ziet dan jezelf.
Zoals het hoort straalt de Rolls Royce Dawn het DNA van het beroemde merk uit, met zichtbaar oog voor detail en een artisanale afwerking. Zo belooft Rolls Royce dat het dak in absolute stilte verdwijnt. Zelf noemen ze het ‚Silent Ballet’ wanner het dak wegvouwt. Het dakdeksel is met duur hout belegd, met een motief dat doorloopt aan de achterste zitplaatsen, de middenconsole en de boordplank. Rolls Royce streeft de absolute symmetrie na.
Technische details krijgen we nog niet mee, maar zoals we al bij elke test hebben gemerkt: het is niet de techniek die telt, maar wel de sfeer die hij weet op te roepen. Dat belooft ook hier weer goed te zijn.