Exact twintig jaar na de presentatie van de legendarische CTR ´Yellow Bird´ en tien jaar na de presentatie van de tweede generatie CTR presenteert RUF nu de CTR3. Waar de eerste twee generaties van de CTR hun motor achterin hadden liggen is er bij de CTR3 sprake van een middenmotor. Dankzij deze verdeling heeft de CTS een betere balans en wegligging. Bovendien zorgt de extra lange wielbasis voor een aanzienlijk verbeterde wegligging bij hoge snelheden. En snelheid, dat is waar de CTR3 voor gemaakt is.
700 pk sterke boxermotor
Het kloppend hart van de RUF CTR3 is een 3.8 liter zescilinder boxermotor afkomstig van Porsche. Met meer dan 30 jaar ervaring wat betreft turbo-boxermotoren kan bij RUF worden gesproken van veel kennis. De tuners bij RUF wisten dan ook een vermogen van 700 pk en een koppel van 892 Nm uit de boxermotor te halen. Om voldoende koeling te krijgen is elk van de twee turbo´s voorzien van een eigen intercooler. Gekoppeld aan een sequentiële zesbak weet de RUF CTR3 in slechts 3,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid ligt op een bloedstollende 375 km/h.
Lichtgewicht materialen
Om deze prestaties neer te kunnen zetten is niet alleen een krachtige motor noodzakelijk. Ook de aërodynamica en het gewicht van de sportauto hebben een belangrijke rol gespeeld. De carrosserie is volledig nieuw en ontworpen door RUF-designer Ben Soderberg. Er is gebruik gemaakt van lichtgewicht, supersterke en dure materialen als aluminium en carbon.
Van cockpit tot luxe interieur
Het interieur kan geheel naar wens van de klant worden aangekleed. Dat kan variëren van een lichtgewicht en kale cockpit tot een volledig aangekleed interieur waarin leer en alcantara het beeld bepalen. De verkoopprijs exclusief BPM bedraagt een slordige € 380.000,-.