Saab wil meer dan ooit de concurrentie aan kunnen gaan met premiummodellen als de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse. De fabrikant heeft dan ook alles in het werk gesteld om de vernieuwde 9-3 weer naar dit niveau te tillen. Of dat gelukt is moet blijken tijdens een test, maar qua uitstraling, uitrusting en motorenaanbod is Saab daar zeker in geslaagd. De basis van de auto stamt echter uit 2002 en is daarmee alweer vijf jaar oud. Deze facelift moet dan ook een brug slaan tussen het huidige model en de compleet nieuwe 9-3 die over een aantal jaren op de markt zal komen.
Aero X
Waar de meeste faceliften beperkt blijven tot subtiele wijzigingen aan het in- en exterieur heeft Saab het ingrijpend aangepakt. Het front is geheel nieuw en duidelijk geïnspireerd op de Aero X conceptcar. De grote grille, opvallende luchtinlaten in de bumper en de ´bobbel´ in de motorkap doen denken aan de sportieve conceptcar die Saab eerder presenteerde. Aan de achterzijde springen de nieuwe achterlichtunits en de vernieuwde bumper in het oog. Saab zelf noemt het modern Scandinavisch design gecombineerd met klassieke Saab designelementen.
Interieur
Het interieur is niet aangepast. Maar dat is ook niet zo vreemd. Nog geen half jaar geleden heeft Saab een compleet nieuw interieur gepresenteerd in de 9-3. Daarmee liepen de Zweden vooruit op deze facelift. Zoals we van Saab gewend zijn is het dashboard naar de bestuurder toegedraaid. Zodoende wordt een cockpit-gevoel gecreëerd en zijn alle bedieningselementen binnen handbereik geplaatst. Bovendien is er het kenmerkende Night Panel waarmee alle - op dat moment - niet noodzakelijke systemen ook niet worden verlicht. Dat is prettig tijdens een nachtelijke rit en volgens Saab verhoogd het de alertheid van de bestuurder. Verder zien we ComSense. ComSense is een systeem dat we al van Volvo kennen en dat bijvoorbeeld een telefoongesprek ´tegenhoudt´ op het moment dat de bestuurder in druk verkeer rijdt. Hierdoor wordt je niet afgeleid. Een navigatiesysteem met DVD-speler, 6,5 inch kleurenscherm, Bluetooth-telefoonintegratie en een ingang voor bijvoorbeeld een MP3-speler behoren verder tot de nieuwe mogelijkheden.
Benzine-, diesel- en ethanolmotoren
Saab levert de 9-3 als Linear, Vector en Aero. Motorisch is er de keuze uit zes benzinemotoren, drie dieselmotoren en twee BioPower (bio-ethanol) motoren. De Aero is overigens alleen leverbaar in combinatie met de vernieuwde 2.8 liter V6 turbomotor. Deze zescilinder benzinemotor vormt de top van het leveringsgamma van de 9-3 en ontwikkelt een vermogen van 280 pk. De acceleratie van 0-100 km/h neemt bij de 9-3 Sport Sedan Aero slechts 6,7 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 250 km/h. Het benzinegamma start met de 1.8i (122 pk), gevolgd door de 1.8t (150 pk), de 2.0t (175 pk) en de 2.0 T (210 pk). Het dieselgamma wordt gevormd door de 1.9TiD 8V (120 pk), de 1.9 TiD 16V (150 pk) en de 1.9 TTiD 16V (180 pk). Tot slot zijn er twee BioPower-varianten die kunnen rijden op bio-ethanol (E85). De 1.8t BioPower is goed voor een vermogen van 175 pk en de 2.0t BioPower weet 200 pk op het asfalt over te brengen. De 1.8i is enkel te koppelen aan een handgeschakelde vijfbak en de 1.9TiD 8V aan een handgeschakelde zesbak. De andere motoren zijn naar wens leverbaar met een handgeschakelde vijf-/zesbak dan wel een automaat.
Onderstel én vierwielaandrijving
Ook qua onderhuidse techniek heeft Saab het nodige aangepast. Zo werd de wielophanging verbeterd, is de stevigheid van de carrosserie aangepast en levert Saab voortaan zelfs vierwielaandrijving. Het topmodel - de 9-3 Aero - wordt namelijk geleverd met Saab´s XWD. Dit systeem maakt gebruik van een Haldex-koppeling die het vermogens al naar gelang de situatie erom vraagt over de voor- en achterwielen verdeelt. In essentie is de 9-3 een voorwielaandrijver, maar wanneer het nodig is kan het vermogen bij de Aero voortaan dus ook naar de achterwielen worden overgebracht. Dat zal de rij-eigenschappen zeker ten goede komen.
Veilgiheid
Elektronische systemen als Brake Assist, Eletronic Brake Force Distribution, Cornering Brake Control en Tractiecontrole zijn verenigd in het ESP-systeem van de Zweden. Mocht het onverhoopt toch nog fout gaan dan zorgen de Actieve hoofdsteunen, het Side Impact Protection System en de vele airbags voor het opvangen van de inzittenden.
Leverbaarheid
De vernieuwde Saab 9-3 staat nog dit jaar bij de dealers. De prijzen en exacte uitvoeringen zijn op dit moment nog niet bekend.