Saab omschrijft de conceptcar zelf als een visie op een compacte Saab van de toekomst. Daarbij richten de Zweden zich op een jonge doelgroep zoals ook Volvo dat met de C30 heeft gedaan. Om die doelgroep aan te spreken wordt het typisch Scandinavische design van Saab gecombineerd met krachtige stylingkenmerken van onder meer de Aero X conceptcar. Opvallend zijn de ontbrekende deurgrepen, de ontbrekende spiegels en de uitschuifbare achterspoiler. Het interieur is geheel gericht op de bestuurder en voorzien van moderne technologie en features. Het vierpersoonsinterieur toont een compleet nieuwe ontwikkeling van Saabs kenmerkende, op de bestuurder gerichte cockpitdesign. De in het midden op de vloer geplaatste console met zijn naar de bestuurder toegekeerde schakelaars en displays is vervangen door een gebogen hoofdinstrumentenpaneel dat zich over de volle breedte voor de bestuurder uitstrekt. De grafische elementen, zoals cijfers van de meters, lijken te zijn ingevroren in ijs, een Scandinavisch designthema dat voor het eerst getoond werd bij de Aero X.
Bijzondere laadvloer
Aan de achterzijde is de klep gekoppeld aan een laadvloer die elektrisch in- en uitschuift. Het systeem wordt automatisch geactiveerd bij het openen en sluiten van de onderste helft van de achterklep. De vloer plus achterzijde van de neerklapbare stoelen zijn afgewerkt met een zeer stroef rubbertapijt dat spullen als het ware vastgrijpt en op hun plek houdt. Om het in en uitladen makkelijker te maken, is de laadvloer voorzien van een soort glijstangen waarover de spullen naar binnen en naar buiten zijn te schuiven. Het mechanisme komt vanzelf tevoorschijn als de klep geopend wordt.
BioPower & Hybride
Het meest bijzondere van de conceptcar is zijn techniek. Saab monteert onder de motorkap een 1.4 liter BioPower turbomotor die is gekoppeld aan GM´s meest recente hybride-systeem. De naam BioPower geeft al aan dat de motor zowel op ethanol als op benzine kan lopen. Wanneer ethanol wordt getankt wordt er 200 pk en 280 Nm op de wielen overgebracht. Bij het tanken van gewone benzine is dat 170 pk en 230 Nm. Uiteraard zijn daardoor ook de prestaties verschillend. De 0-100 km/h sprint verloopt in 7,9 seconden wanneer er ethanol in de tank zit en 8,3 seconden bij benzine. Het hybridesysteem van de 9-X BioHybrid koppelt de verbrandingsmotor aan een elektromotor. Die laatste assisteert met het accelereren waardoor relatief gunstige verbruikscijfers zijn te realiseren; 6,4 l/100 km (ethanol) en 4,9 l/100 km (benzine). De elektromotor ondersteunt ook de mogelijkheid om tijdens stilstand de motor automatisch uit te schakelen en supersnel te laten herstarten, diverse elektronische systemen aan te sturen zonder dat doorvoor de motor energie hoeft te leveren en er kan remenergie worden opgeslagen. Saab´s ervaring en oorsprong in de vliegtuigindustrie heeft bovendien bijgedragen aan een zeer goede aerodynamica van de 9-X BioHybrid.
Productiekansen
In hoeverre de techniek van de 9-X BioHybrid ook in het productiemodel terug zal zijn te vinden is nog onduidelijk. Maar geheel in lijn met de opkomst van hybridemodellen is het goed denkbaar dat het niet bij een conceptcar blijft. Bovendien is de kans groot dat het desig van de 9-X BioHybrid als basis zal dienen voor Saab´s nieuwe model dat vermoedelijk 9-1 gaat heten.