De Saab Turbo X moet extra aandacht vestigen op het XWD-systeem van Saab. Met dit nieuwe vierwielaandrijvingssysteem wil de fabrikant de concurrentie aangaan met de Mercedes C-klasse 4Matic, de BMW 3-serie xDrive en uiteraard de Audi A4 quattro. Het systeem van Saab is ontwikkeld in samenwerking met Haldex en verdeelt het vermogen niet alleen tussen de voor- en achterwielen maar ook tussen het linker- en rechterwiel. Dat doet het systeem naar verluidt zo goed dat tijdens een test op het terrein van Saab diverse Duitse concurrenten werden afgeschud.
280 pk en 400 Nm
Speciaal voor deze gelimiteerde Turbo X ligt er onder de motorkap een aangepaste versie van de 2.8 liter V6 turbomotor. In dit model levert de motor een vermogen van 280 pk en een koppel van 400 Nm. Dat is goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 5,7 seconden. Een handgeschakelde zesbak is in alle gevallen standaard.
Sportief uiterlijk
Om het geheel extra kracht bij te zetten is de auto voorzien van diverse sportieve accenten. Het exterieur is gespoten in een speciale zwarte lak, de auto is voorzien van 19 inch lichtmetalen wielen en het interieur is eveneens voorzien van sportieve accenten. Een extra dynamische voor- en achterbumper, een nieuwe achterspoiler en schitterende uitlaatpijpen maken het plaatje compleet.
Gelimiteerd
Zoals gezegd zal de Saab Turbo X in een gelimiteerde oplage op de markt komen. Naar verluidt zullen er slechts 2.000 exemplaren worden geproduceerd. Het model wordt leverbaar als Sport Sedan en als Sport Combi. Begin 2008 zal de Saab Turbo X leverbaar worden.