Nadat we eerst de nieuwe VW Sharan gepresenteerd kregen, toont Seat nu zijn nieuwe Alhambra, die uit hetzelfde vaatje is getapt. 14 jaar heeft de carrière van de vorige Alhambra geduurd. Eerlijk gezegd, daarover heb je bij Seat nooit horen klagen, want de Alhambra bleef jaar na jaar meer dan behoorlijke verkoopcijfers optekenen. Maar goed, aan alles komt een eind.
Nieuw brengt verbetering. Voortaan geen gehannes meer met stoelen uit de auto tillen. Het hele zwerk klapt gewoon plat in de bodem, waardoor je een laadruimte tot 2.297 liter kan volstouwen. En handige schuifdeuren langs beide kanten, waardoor je kinderen naar believen ‘the A-team’ kunnen spelen. Zoals het een grote monovolume (4,85 meter) past, komt de Alhambra met vijf of met zeven plaatsen.
Spoiler
Net zoals met het vorige model, zijn de verschillen tussen de Sharan en de Alhambra klein. Beide rollen in dezelfde fabriek van de band. De lichtblokken verschillen, vooraan heeft hij een andere grille, terwijl achteraan een dakspoiler hem wat meer ‘emoçion’ moet bezorgen.
Ook motorisch is de tweeling identiek. We vinden de klassieke VW-krachtbronnen terug. Bij de diesels gaat het om de 2.0 TDI met 140 of 170 pk. Dankzij een start/stop-systeem en remenergierecuperatie belooft Seat een gemiddeld verbruik van 5,5 liter. Bij de benzines ook uitsluitend turbomotoren. De 1.4 trapt de debatten op gang, met 150 pk. Daarboven vinden we de 2.0 met 200 pk. De prijzen zijn nog niet bekend, maar liggen traditioneel net onder die van de Sharan.