De Spaanse VW-dochter heeft de eerste beelden vrijgegeven van de gefacelifte Ibiza, en dat zowel in driedeurs, vijfdeurs als in break. In de lente start hij zijn carrière. Op zich wijzigt er niet veel, wel lijkt hij wat volwassener door de veranderingen.
Nieuwe blik
Uiterlijk is alleen de voorkant aangepakt en hertekend. De lichtblokken zijn beter geïntegreerd en bevatten nu led-dagrijlichten. Ja, je zal er nu minder snel naast kijken, maar tegelijk is ook wat van het jeugdige karakter van de Ibiza verloren gegaan. Wat Seat nog steeds mist, is de Latijnse sprankel die bijvoorbeeld wel aanwezig is in de Alfa Romeo Mito.
Seat meldt dat het interieur verbeterd is. De tellerpartij wijzigt, net als de bediening van de airco. In het handschoenvakje is voortaan meer ruimte.
Draagbare navigatie
De nieuwe Ibiza krijgt het – geweldige – ‘Maps&More’ draagbaar navigatiesysteem dat we al kennen uit de VW Up. Het gaat om een compact toestel met aanraakscherm, dat in het dashboard is geïntegreerd, maar kan worden losgeklikt. Rijdend kan je er niet alleen mee navigeren, maar het systeem bundelt ook de boordcomputer, de bluetooth telefoonverbinding en de audiobediening. Te voet kan je er muziek mee beluisteren.
Sportieve break
De mechaniek blijft ongewijzigd. Bij de benzines kan je kiezen uit 1.2 60, 70 of 105 pk en 1.4 met 86 of met 150 pk (FR). Ook de diesels kennen we al: 1.2 driecilinder met 75 pk (3,4 l/100 km en 89 gr/km CO2 voor Ecomotive met start/stop). Er is ook de 1.6 TDI met 90 pk of 105 pk. En de 2.0 TDI met 143 pk voor de sportieve diesel-FR. Nieuw is dat de Ibiza ST (break) nu ook de 1.4 TSI met 150 pk kan krijgen (met standaard DSG-bak).
We kennen de prijzen nog niet, alleen dat de nieuwe Ibiza’s in de lente in de showroom toekomen.