De toenemende druk vanuit de Europese overheden heeft ook Seat over stag doen gaan om met zuinigere en schonere modellen op de markt te komen. Een eerste voorproefje daarvan kregen op de afgelopen IAA in Frankfurt waar de Spanjaarden de Ibiza Ecomotive presenteerden. Deze versie van de Ibiza stoot slechts 99 gram CO2 per km uit en is daarmee uitermate schoon. Mede dankzij de kennis die moederconcern Volkswagen inmiddels heeft opgedaan met de Bluemotion-modellen is ook de Leon binnenkort leverbaar als Ecomotive.
Minder verbruik, minder uitstoot
Aan de buitenzijde bewijst slechts het Ecomotive-typeplaatje op de achterklep dat dit een zuiniger Leon is dan we gewend zijn. Onderhuids is er meer gebeurd. De 105 pk sterke 1.9 liter dieselmotor werd vooral elektronisch geoptimaliseerd en bovendien werden de verhoudingen van de versnellingen gemiddeld 8 procent langer. Verder zien we speciale banden met een lagere rolweerstand, is er een roetfilter gemonteerd en werd het gewicht van de auto teruggedrongen van 1.405 naar 1.320 kg. Al deze aanpassingen hebben geresulteerd in een verbruik van 3,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km. Dat is een verbetering van respectievelijk 1,5 liter en 16 gram.
Fiscaal aantrekkelijk
Met deze aanpassingen komt de Leon Ecomotive in veel Europese landen in aanmerkingen voor een lastenverlichting wat betreft de belasting. In Nederland zal de auto het A-label krijgen en heeft daarmee recht op een BPM-korting van € 1.400,- euro. Bovendien is de Leon Ecomotive dankzij z´n gunstige verbruik ook nog eens relatief goedkoop in de brandstofkosten. Seat claimt dat op een volle tank maar liefst 1.500 km kan worden gereden. Seat levert de Leon Ecomotive als Reference en Stylance. Als concurrenten ziet Seat uiteraard de Volkswagen Golf Bluemotion, Ford Focus Econetic en Kia eco_Cee´d.