De Tribu SUV concept car is het eerste model dat volledig is ontworpen door Seat's Design Director Luc Donckerwolke en zijn team sinds zijn komst naar het Spaanse merk. Het mag daarom duidelijk zijn dat deze conceptauto aan de basis staat van het design van de Seat-modellen van de toekomst. De nieuwe Tribu vormt volgens Seat een evolutie van haar huidige designtrends. Hij beschikt bijvoorbeeld over de 'dynamische' lijn die de huidige modelgeneratie zo kenmerkt. Maar naast dit handelsmerk wijkt al het andere af. Het silhouet is nieuw, met rechtere lijnen en een robuuste uitstraling. Net als de Seat Salsa in 2000 is deze concept car een voorbode van een golf aan nieuwe modellen.
Nieuwe designtaal
In alle opzichten oogt de Tribu als een SUV. Vooral de hoge grondspeling, de 20 inch lichtmetalen wielen en de achterspoiler kenmerken het design. De lijn die aan de voorzijde boven de koplampen begint en via de zijschermen naar achteren loopt is kenmerkend voor het design van Seat. Voor de nieuwe designtaal moeten we vooral denken aan de trapeziumvormige grille en de wat hoekiger styling. Leuk detail van de Tribu is dat de achterlichten aan het zicht onttrokken worden door de glazen achterklep. Slechts wanneer de verlichting wordt ingeschakeld zullen de lichtunits zichtbaar worden.
TFT-schermen
Het interieur heeft dankzij het grote panoramische dak een licht karakter. Dankzij de vier losse stoelen hebben de inzittenden veel ruimte. Bovendien zijn alle stoelen voorzien van stoelverwarming en zijn de achterstoelen neerklapbaar. Zodoende kan men extra bagageruimte creëren. In het interieur vinden we maar liefst vier TFT-schermen, met twee extra klokken voor de toerenteller en snelheidsmeter. Drie van de vier TFT-schermen verschaffen informatie behorend bij de geselecteerde rijmodus: Urban, Sport of Freerun. De Seat Tribu voorziet in drie rijinstellingen die door een druk op een knop gekozen kunnen worden. Seat's nieuwe concept car past zijn parameters (motormanagement, wielophanging, versnellingsbak, etc) aan de verschillende omstandigheden aan: stad (Urban), snelweg (Sport) en off-road (Freerun).