Het nieuwe onderstel brengt meer ruimte in de Fabia. Zowel op de achterbank, als in de koffer. Die laatste groeit met 25 liter tot 530 liter. Maar met de achterbank plat heb 1.395 liter ter beschikking. Dat is weliswaar 90 liter minder dan in de vorige Fabia Combi. De bank moet overigens opnieuw op de oude manier neer: eerst de kussens omhoog en dan pas kan de leuning plat. Kostenbesparend, dat wel. De nieuwe Combi is 10 cm langer en 9 cm breder dan zijn voorganger. Zijn design is vooral tijdloos elegant.
Nieuwe motoren
Drie nieuwe benzinemotoren en diesel gooit Skoda in de ring. Die gaan van 75 pk tot 110 pk bij de benzines, bij de diesels haal je maximaal 105 pk. Het verbruik daalt gemiddeld met 17 procent tegenover de vorige generatie. Dat dankt de Fabia aan een lager gewicht en een betere stroomlijn. Start/stop is nu ook standaard. Later volgt nog een echte spaarversie, die 3,1 l/100 km aan diesel verbruikt.
Skoda valt opnieuw op met leuke gadgets als een ijskrabber die in de tankklep ingebouwd is, een handige dubbele laadbodem in de koffer en andere fijne functies. Prijzen zijn er nog niet. (sp-x)