Voor de vierzitter betekent het zijn grote comeback. Hoe het technisch zit met die nieuwe Smart, hebben we u bij onze eerste korte kennismaking verteld. Toen werd al duidelijk dat dit een echte nieuwe start wordt voor Smart, want de auto's kunnen nu wel mensen overtuigen die zich voordien lieten afschrikken door de bekende mechanische minpunten van de Smart: de harde vering en de ellendige versnellingsbak.
Maat
De ForTwo blijft zijn minimalistische lengte behouden van 2,69 meter. Maar met 1,66 meter wordt hij wel 10 centimeter breder. In de hoogte komt er 1 cm bij, tot 1,55 meter. De wielbasis wordt slechts een halve centimeter langer. Maar de koffer wordt wel 40 liter groter. Je kan er 260 liter in kwijt, tot aan het dak gevuld zelfs 350. De kofferklep is voortaan uit èèn stuk. Met zijn 880 kilogram wordt de nieuwe kleine Smart wel 80 kilogram zwaarder dan zijn voorganger.
Ten opzichte van de ForTwo is de nieuwe ForFour 80 cm langer (3,5 meter). Zijn wielbasis is 62 cm groter en hij weegt bijna 100 kilogram meer. De hoogte en de breedte zijn identiek aan die van de kleine Smart. Door de extra centimeters in de wielbasis kunnen er twee passagiers op de achterbank mee, maar dat gaat wel ten koste van de koffer. Die is slechts 185 liter groot. Met de achterbank neer kan dat volume groeien tot maximaal 975 liter. Maar bij onze eerste kennismaking werd duidelijk dat volwassenen weinig hoop moeten koesteren, je zit niet ruim achteraan.
Motoren
Bij de lancering zullen ForTwo en ForFour beschikbaar zijn met twee motoren, uitsluitend benzines. Er komt geen diesel meer. Smart kiest alleen voor driecilinders. Er is de 1.0 met 71 pk die we kennen uit de huidige Smart (4,1 l/100 km, 93 gr/km CO2). En er is ook de 0.9 turbo van Renault – Mercedes en Renault hebben de Smart en de volgende Twingo samen ontwikkeld – maar daarvan kennen we nog geen verbruikscijfer. Die motoren kunnen ofwel gekoppeld worden aan een zestraps dubbelekoppelingsbak, of een manuele vijfbak. Binnen enkele maanden volgt nog een basismotor met 60 pk.
Veiligheid
Zoals dat het geval was bij de eerste Smart, kiest het merk ook nu voor het devies: 'klein, maar met de veiligheid van een grote'. Standaard krijgt hij frontale airbags, zijdelingse hoofd en bovenlichaam airbags en een knie-airbag voor de passagier. De stuurkolom kan naar voor trekken bij een impact. Uit de Mercedes-catalogus neemt Smart de correctie bij forse zijwind over, en die is hier beter op zijn plaats gezien de gevoeligheid van de Smart voor dit fenomeen. In optie kan je er nog een rijvakassistent bijnemen en botsingwaarschuwing.
Eerste indruk
We hebben ze allebeide gezien en aangeraakt. Wat het uiterlijk betreft, moet iedereen zich maar zelf een mening vormen. Het interieur behoudt de leuke en ontspannen sfeer die een Smart zo typeert. De afwerking is beter. We herkennen overigens enkele onderdelen van bij Renault, zoals de bediening van de ruitenwissers, de richtingaanwijzers en de versnellingspook. Het zou ook wel eens kunnen dat het multimediasysteem met tablet (optie) de R-Link van Renault is. De basis autoradio laat zich makkelijk linken aan een smartphone, waarmee je een pak functies kan bedienen.
Smart kondigt voor de Duitse markt prijzen aan van 11.000 euro voor de ForTwo en 11.600 euro voor de ForFour. Bij ons zal dat door de hogere BTW iets meer zijn. Gezien de technologie lijken dit competitieve prijzen.