Subaru is rallysport, en andersom. Maar na negentien jaar geopereerd te hebben in het WRC zet Subaru er eind dit jaar een punt achter. In die periode wist Subaru drie constructeurs- en drie rijderstitels binnen te slepen. Niet alleen dit succes heeft Subaru op de kaart gezet, maar hierdoor hebben ook honderdduizenden mensen het Japanse merk in hun harten gesloten als ultiem rallymerk. Het was voor FHI dan ook een uiterst moeilijke beslissing om te maken.
Ondersteuning blijft Helemaal zal Subaru, dat in samenwerking met het Engelse Prodrive haar rallyactiviteiten runde, de sportwereld van pure stuurmanskunsten niet verlaten. Het merk zal nog wel de nodige steun bieden aan privé-equipes die deelnemen aan het WRC met rallyauto's (P-WRC en Groep N) die niet rechtstreeks afkomstig zijn van het Subaru World Rally Team.
Uitgedund De laatste jaren is het aantal fabrieksteams dat deelneemt aan het WRC flink uitgedund. Verliet enkele jaren geleden Mitsubishi al deze tak van autosport, ook Suzuki liet onlangs weten zich eind dit jaar terug te trekken uit het WRC. Nu Subaru zich ook terugtrekt blijven er slechts nog twee teams over. Alleen Citroën - dat de laatste vijf jaar de constructeurs- en/of rijderstitel wist binnen te halen - en Ford strijden nog als fabrieksteams tegen elkaar. De laatste is overigens nog maar net teruggekeerd op de hoogste post binnen de rallysport, na een aantal jaren van afwezigheid wegens het niet meer rond kunnen krijgen van de financiële middelen.
WRC-bolides moeten goedkoper De bovenstaande ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat de raad van het World Motor Sport (WMSC) de huidige technische regelgeving omtrent het prepareren van WRC-bolide onder de loep gaat nemen. Dit zegt tenminste de website autosport.com. Dit alles om de kosten voor het bouwen en onderhouden van de peperdure rallyauto's te verlagen. Een reductie van het aantal rally's op de kalender behoort tevens tot een oplossing voor kostenverlaging voor (fabrieks)teams. De vernieuwde regelgeving zal dan vanaf het seizoen van 2010 in moeten gaan. Misschien is het dan niet allemaal mineur wat dit bericht stemt en schijnt er voor Subaru (en andere merken) toch nog licht aan het eind van de tunnel. Wij hopen het!