Hyundai probeert het met de Genesis, Nissan gebruikt er Infiniti voor en Toyota verstevigt haar imago met Lexus. Eén ding hebben deze fabrikanten gemeen met Suzuki en dat is dat ze hogerop willen. Suzuki gaat dat onder eigen naam doen en warmt ons met de Kizashi-reeks op voor een compleet nieuwe en sportief getinte sedan in het D-segment.
Drie Kizashi-conceptcars
Met maar liefst drie verschillende conceptcars warmt Suzuki ons op voor het nieuwe model dat in 2010 bij de Amerikaanse dealers moet staan. Het designthema werd voor het eerst gepresenteerd op de IAA in Frankfurt (2007) waar de Concept Kizashi de show stal. Het was in alles een conceptcar die het productiestadium nimmer zal halen. Het tweede model in de Kizash-serie was de Concept Kizashi 2 zoals die eind 2007 in Tokyo werd onthuld. De conceptcar toonde al veel realistischer en was een zogenaamde crossover. In New York onthulde Suzuki deze derde variant. Het derde en laatste model in de serie oogt zeer realistisch en staat volgens Suzuki dan ook het meest dicht bij het productiestadium.
D-segment
De Kizashi 3 is enkel een designstudie. Er valt dan ook weinig over de techniek, de features en de uitrusting te vertellen. Suzuki is dan ook kort en bondig. De Japanners laten ons weten dat de Kizashi 3 een krachtig voorkomen heeft, gespierd oogt en een prima balans tussen comfort en sportiviteit moet bieden. Met zijn lengte van 4,65 m, breedte van 1,90 m en hoogte van 1,45 m valt de Kizashi 3 qua afmetingen te vergelijken met de Ford Mondeo, Mazda6 en Volkswagen Passat. Onder de motorkap schuilt een 3.6 liter V6 met een vermogen van 300 pk.
Productie in 2010
Op dit moment wordt er in het Japanse Sagara gewerkt aan de bouw van een compleet nieuwe fabriek. Daar zal de productie van het definitieve model van de Kizashi plaats gaan vinden. Vanaf 2010 zal de Kizashi bij de Noord-Amerikaanse dealers staan. Of het model ook naar Europa komt is op dit moment nog onbekend.