Dat continent is ook de eerste die mag genieten van de fonkelnieuwe Kizashi. Eind dit jaar kunnen de Amerikanen bij de dealers terecht. De Kizashi wordt door de Japanners gepositioneerd in het D-segment en moet aan de andere kant van de oceaan de strijd aangaan met auto's als de Honda Accord en de Buick Regal, de Amerikaanse Opel Insignia. Dat Volkswagen (Passat) ook als één van z'n rivalen wordt gezien kunnen we concluderen aan de hand van het exterieurontwerp van de Kizashi. Het front met lijkt verdacht veel op die van de...Eos. Let maar eens op de grille en de koplampen. Toch vinden wij dat de Kizashi best een geslaagd voorkomen heeft. Binnenin lijkt ook alles dik in orde te zijn.
C/D-segment De laatste Kizashi Concept moet een lengte, breedte en hoogte bevatten van respectievelijk 4,65 meter, 1,90 meter en 1,45 meter. De buitenmaten van het productiemodel zijn vooralsnog niet bekend gemaakt, maar die zullen nauwelijks van de concept afwijken. En ondanks dat z'n gestalte redelijk in de buurt komt van de concurrentieformaten is de Kizashi toch zo'n 10 cm korter. Het productiemodel oogt ook een stuk kleiner op de foto's. Feitelijk hikt de Kizashi dus tegen het D-segment aan. Op motorisch gebied vaart de Kizashi wel degelijk in het water van het D-segment. Althans met de enige verkrijgbare motorvariant die inmiddels bekend is gemaakt, namelijk een 2.4 liter viercilinder. Gezien de cilinderinhoud zal deze krachtbron vermoedelijk voldoende vermogen bevatten om goed met het verkeer mee te komen. Bovendien zijn ze in de V.S. nog steeds gecharmeerd van dikke(re) krachtige motoren. Voor het wisselen van de verzetten kan overigens gekozen worden tussen een handgeschakelde 6-bak en een CVT-automaat. Tot slot weet Suzuki op het gebied van motoriseringen nog te melden dat een hybride in de maak is. Dat is vooralsnog meer Europese koek.
Europa? Of de Kizashi in de toekomst daadwerkelijk de oversteek zal maken naar Europa kan de importeur nog niet zeggen.Dat hangt af van de economische ontwikkelingen en de mogelijke ontwikkeling van andere carrosserie- en motorvarianten. Eind dit jaar zal de auto zoals gezegd van de fabrieksbanden afrollen en wel uit de eveneens fonkelnieuwe fabriek in Sagara (Japan).