Suzuki wil niet in de pas lopen met de Vitara. Hij zit dus vol bonte accenten en schakeringen. Zo contrasteert het dak met de zwarte rest van de auto. Je kan kiezen uit zilver of wit, of met een netmotief. Oh, en je kan de kleur van het radiatorrooster kiezen. Zelfs de aanduiding van de klok kan in drie verschillende motieven. Onze eerste kennismaking liet ons in elk geval achter met een goede indruk van de afwerkingskwaliteit. De lay-out en de presentatie zouden we dan weer als ‚nuchter’ omschrijven.
Groot scherm
Een groot tft-scherm valt op. Het toont een 3D-kaart. Suzuki meldt ook al dat het de connectiviteit verzekert via apps. Het scherm is een touch screen dat met handschoenen te bedienen moet zijn. De nieuwe Vitara komt met voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving. Hierbij neemt Suzuki de elektromechanisch gestuurde lamellenkoppeling uit de SX4 S-Cross over. Enkele rijmodi moeten helpen bij sneeuw, ijs en modder. Ook een vaste vierwielaandrijving met 50/50-krachtverdeling is mogelijk. Maar een echte 4X4 wordt de nieuwe Vitara niet, claimt Suzuki. Hij sluit meer aan bij de compacte SUV-trend.
Diesel en benzine
Het motorenaanbod is bekend. Suzuki brengt zowel in diesel als in benzine 1.6 motoren met 120 pk. Manuele vijfbak is de standaardkeuze, een zestrapsautomaat is mogelijk tegen meerprijs. De diesel krijgt wel een manuele zesbak. Suzuki meldt een lichtere carrosserie en start/stop. Die helpt de diesel aan een CO2-uitstoot van 106 gr/km. De benzine komt met 4WD en automaat aan 138 gr/km.
De nieuwe Vitara meet 4,18 meter in de lengte. Hij kan een panoramisch dak krijgen. Op prijzen is het nog even wachten, hij komt pas volgend voorjaar op de markt.