Maar waar de Up! van nog bijna 3,5 meter is komt de iQ niet verder dan een kleine 3 meter. Het verschil van 47 cm in de lengte van de auto geeft al aan dat de iQ dan ook niet als volwaardige vierzitter gezien mag worden. Toyota noemt de iQ dan ook een 3+1 concept. Er is genoeg ruimte voor drie volwassen en één kind. Twee volwassen kunnen normaal ruim voorin zitten. Moet er nog een volwassen mee dan kan de passagierstoel en stuk naar voren zodat er achter hem nog ruimte is voor een derde persoon. Het dashboard is zo ontworpen dat er meer ruimte is gecreëerd voor de voorpassagier.
Vibrant Clarity-filosofie
Het iQ-concept is ontstaan in ED2, de Europese ontwerpstudio van Toyota in het zuiden van Frankrijk. Hier werken de ontwerpers via de Vibrant Clarity-filosofie. Bij deze manier van ontwerpen zijn drie kernwaarden van belang, namelijk het perfectioneren van onbalans, de geïntegreerde onderdelen-architectuur en de vrije geometrie. Het zorgt er in ieder geval voor dat de iQ er futuristisch uitziet.
Head-up GPS
Het futuristische wordt doorgetrokken in het interieur. Hier zien we een apart vormgegeven middenconsole. Met een enkele, centraal geplaatste knop in de middenconsole kan de bestuurder de temperatuur en ventilatie van het interieur regelen. Deze wordt vervolgens weergegeven op het display in het midden van het dashboard. Op het display boven de stuurklom wordt de snelheid, het motortoerental en de hoeveelheid brandstof driedimensionaal weergegeven. Het audio- en navigatiesysteem kan met stuurwieltoetsen worden bediend. De stand-alone, head-up GPS-systeem - bevindt zich binnen het gezichtsveld van de bestuurder, maar wordt doorzichtig zodra het is uitgeschakeld.
Productiekansen?
Met het iQ-concept doet Toyota een stap in de richting van de markt van de kleine auto. Of Toyota dit model door gaat zetten tot een productieversie is nog niet duidelijk. Maar dat Toyota de markt wil gaan bespelen is al wel bekend.