Inmiddels heeft de (batterij)technologie voor Toyota's Plug-in Hybide Vehicle (PHV) zoals de Plug-in Prius een vergevorderd stadium bereikt. Maar alvorens de auto op de consumentenmarkt te lanceren wil het Japanse merk de auto eerst in een beperkte oplage een praktijkproef laten ondergaan. Tijdens dit pilot project, waarbij gebruikservaringen centraal staan, zal Toyota in totaal vijfhonderd Plug-in Priussen inzetten verdeeld over de Verenigde Staten, Japan en Europa. Nederland is dankzij het succes van de normale Pruis alhier ook geselecteerd als testlocatie. Momenteel voeren de Nederlandse importeur en Toyota Europa diverse gespreken hierover om dit realiseren. Eind 2009 wordt de eerste PHV in Frankrijk afgeleverd. De andere markten volgen halverwege 2010.
Enkel op stroom De Toyota Plug-in Prius is als PHV ontwikkeld en bevat een lithium-ion batterijenpakket die het enkel rijden elektriciteit mogelijk maakt. Dat kan de normale Prius ook al wel, maar de PHV houden dit veel langer vol. Middellange ritten kunnen hierdoor zonder uitstoot worden afgelegd, wat de luchtkwaliteit ten goede komt. Opladen van de accu's kan gewoon via het stopcontact middels een stekkeraansluiting. Bij lange afstanden heeft de Plug-in Pruis dezelfde voordelen van een full hybrid auto: een grote actieradius in combinatie met een zeer lage CO2-uitstoot. De conventionele benzine- en elektromotor zorgdragen hiervoor.