Hoewel men het in eerste instantie niet zou zeggen is het koetswerk van de nieuwe Toyota Prius geheel nieuw. Echter lijkt de auto in grote lijnen op het huidige model. Wij hadden liever een aantrekkelijker carrosserie gezien, want het huidige model vonden wij nou niet bepaald een schoonheid. Speciaal voor de Amerikaanse markt wordt hij groter en langer. Hier hecht men veel waarde aan deze eigenschappen. Daarom heeft de motor ook een upgrade gekregen. In plaats van een 1.5 liter krijgt de nieuwe generatie een 1.8 liter in de vooronder. Hiermee moet de hybride in staat zijn een topsnelheid van 195 km/h te bereiken. Hybridetechniek is er nog immer aanwezig in de vorm van 'oudewetse' nikkel-batterijen. Veel andere hybride modellen beschikken over de modernere lithium lion-techniek. Deze techniek maakt in 2010 - als plug-in versie z'n opwachting in de Pruis.
Minder nadruk op milieu De CO2-uitstoot blijft onder de 100 gram per kilometer. Schoon is de Prius dus nog steeds, alhoewel Toyota minder de nadruk op dit element heeft gelegd. Ruimte, comfort en prestaties zijn tevens belangrijke pijlers geweest. De foto's tonen aan dat er een heuse middenconsole in de auto is opgenomen. Die ontbreekt in het huidige model. Mede door deze toegevoegde kolom kan Toyota de ergonomie in de Prius verbeteren. Of het verwachte zonnepaneel er ook gaan komen, blijft nog even gissen.
Detroit 2009 De nieuwe generatie Pruis wordt tijdens de Motor Show in Detroit gepresenteerd. In de aanloop daar naartoe zal ook meer informatie loskomen. Vanaf medio 2009 staat de hybride bij de dealers.