De twee wereldprimeurs maken onderdeel uit van Toyota´s Pre-Crash Safety System en verhogen de actieve en passieve veiligheid van de inzittenden aanzienlijk. De eerste is een groothoekradar die niet alleen de weg voor de auto maar ook de zijwegen en andere weghelften 'leest'. Detectoren die de voorkant of achterkant van een auto naar gevaar afspeuren zijn niet nieuw. De groothoekradar die door Toyota is ontwikkeld, is dat naar eigen zeggen wel. Want daar waar de reguliere radars - die Toyota reeds installeert in verschillende modellen - zich vrijwel alleen op de eigen rijbaan concentreren, houdt de innovatieve groothoekradar vrijwel het hele verkeersbeeld links en rechts voor de auto in de gaten. Daarmee wordt de kans op frontale aanrijdingen nog sterker beperkt. De nieuwe radar van Toyota reageert actief op dreigingen van naderende auto's die van hun rijbaan afwijken, en op potentieel gevaarlijke bewegingen van verkeersdeelnemers uit bijvoorbeeld zijstraten. Op het moment dat het systeem vaststelt dat een eventuele aanrijding nadert wordt de bestuurder gewaarschuwd middels signaleringen. Hij kan vervolgens (snel) reageren.
Pre-Crash-rugleuningen Het andere unieke veiligheidsysteem betreft de Pre-Crash-rugleuningen van de achterzitting. Deze worden automatisch rechtgezet wanneer de sensoren van de auto vaststellen dat een frontale of van achteren naderende aanrijding dreigt te gebeuren. Rechtopzittende passagiers hebben namelijk minder kans op letsel. Bovendien kunnen de veiligheidsgordels en airbags in deze rugleuningstand hun functie optimaal uitvoeren. Bij een mogelijke aanrijding van achteren werken de Pre-Crash-rugleuningen samen met de reeds bekende Pre-Crash Intelligent-hoofdsteunen van Toyota. Zij beperken voor zo verder mogelijk de kans op een whiplash door bij een naderende aanrijding naar voren en omhoog te schuiven.
Na Japan volgen wij Zoals aangegeven zullen de twee nieuwe systemen debuteren in een binnenkort te verschijnen nieuw Toyota-model voor de Japanse markt. We gaan er vanuit dat de Japanners dermate coulant zijn dat wij Europeanen ook mogen profiteren van deze innovatieve technieken. Wanneer en in welke modellen ze naar deze kant van de oceaan komen is onduidelijk.