De Mobil International in Leipzig opent nog deze week haar deuren en Volkswagen heeft deze show aangewezen om de nieuwe Golf GTD te presenteren. Het is goed te zien dat de GTD het diesel-broertje van de GTI, want zowel het in- als het interieur kent veel overeenkomsten met de sportiefste Golf van dit moment. Het front is zelfs grotendeels (bumper, grille en koplampen) één op één overgenomen. Aan de achterkant zijn er verschillen. Zo heeft de GTD geen eindpijp aan weerszijden, maar een paar aan de linkerkant. De diffuser is tevens iets anders vormgegeven. Binnen onderscheidt de GTD zich van de GTI door middel van 'Art Grey' stikselwerk in plaats van het 'Flash Red' van de benzine-variant. Wel zien we het bekende 'Jacky' partoon op de sportstoelen en natuurlijk heeft de GTI-bagde plaats gemaakt voor een GTD-embleem.
'Zuinige prestaties' In het vooronder schuilt een 2.0 liter TDI met 170 pk. Het maximum koppel van 350 Nm is beschikbaar tussen 1.700 en 2.500 tpm. Gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak resulteert dit in een sprint naar 100 km/h in 8,1 seconden. De topsnelheid is vastgesteld op 222 km/h en de CO2-uitstoot ligt op 139 g/km. Optioneel is er een DSG-automaat verkrijgbaar. Deze sprint even snel naar de honderd als de handbak en de topsnelheid ligt 2 km/h lager. Bovendien is de DSG iets minder schoon, namelijk 147 gram CO2 per kilometer. Bij een sportieve diesel hoort een sportief motorgeluid. Omdat diesels daar van oudsher niet over beschikken (volgens Volkswagen) hebben de technici hieraan speciaal aandacht geschonken. De tweeliter commonrail moet nu over een sound beschikken die goed past bij de sportieve inborst van de GTD.
Uitrusting Als topdiesel binnen het Golf-gamma zit de GTD flink in de slappe was wat opties betreft. Een sportonderstel, 17 inch 'Seattle' velgen, zwarte bekleding op de interieurstijlen, automatische airco, dagrijverlichting, ESP, verwarmbare voorstoelen, een radio/CD/MP3-systeem en een winterpakket zijn allemaal standaard. Zeven airbags waaronder een knie-airbag garanderen onder meer de veiligheid. In mei staat de Golf GTD bij de dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.