De Volkswagen Golf zal eind 2009 ook als hybride op de markt komen. Daarmee volgt Volkswagen het voorbeeld dat PSA heeft gegeven met de Citroën C4 en Peugeot 308 Hybride HDI, beiden compacte diesel-hybrides. Om ons alvast op te warmen voor de komst van een dergelijk model heeft Volkswagen in Genève de Golf TDI Hybrid onthuld.
BlueMotion in combinatie met hybride
Als basis diende de Golf BlueMotion. Dat model profiteert al van tal van brandstofbesparende maatregelen zoals een verbeterde aerodynamica, een aangepaste versnellingsbak en banden met een lagere rolweerstand. Onder de motorkap ligt een 75 pk sterke 1.2 liter driecilinder TDI-motor die samen met de 27 pk sterke elektromotor toch nog voor redelijke prestaties moet zorgen. Het brandstofverbruik is in ieder geval opvallend zuinig. De Golf TDI Hybrid neemt genoegen met 3,4 l/100 km (bijna 1 op 30!) en stoot slechts 89 gram CO2 per kilometer uit.
Full Hybrid
De Golf TDI Hybrid is een zogenaamde Full Hybrid waarbij de auto zowel op de dieselmotor, de diesel- en de elektromotor alsook enkel op de elektromotor kan rijden. Dat laatste zorgt er voornamelijk in stadsverkeer voor dat het verbruik en de uitstoot fors worden beperkt. Uiteraard wordt start-/stop-techniek gebruikt en wordt remenergie opgeslagen in het accupakket dat achterin de auto ligt. Een monitor in het dashboard laat zien hoe het staat met de energiestromen, de status van de accu´s en het verbruik.
Productie in 2009
De Volkswagen Golf TDI Hybrid mag dan nog een conceptcar zijn, de auto gaat er daadwerkelijk komen. Is deze conceptcar nog verpakt als Golf V, wanneer de auto in 2009 op de markt komt zal het de Golf VI betreffen. Volkswagen heeft daarmee een goed wapen in de stijd om de zakelijke rijder. De Golf doet het zakelijk altijd erg goed, maar zal dankzij zijn CO2-uitstoot van 89 g/km in aanmerking komen voor slechts 14% bijtelling. En dat zou de verkopen van de op stapel staande Golf VI weleens een flinke impuls kunnen gaan geven.