Vijf generaties, 34 jaar en meer dan 26 miljoen exemplaren nadat het origineel in productie ging presenteert Volkswagen de compleet nieuwe en zesde generatie van de Golf. Het nieuwe model zet de doorontwikkeling van dit icoon voort. Volkswagen´s directeur Martin Winterkorn spreekt van de nieuwe standaard in zijn klasse. De Golf VI brengt volgens hem de kwaliteit, het comfort en de prijs-/waardeverhouding in dit segment naar een hoger niveau.
Nieuwe standaard De Golf wordt gekenmerkt door de nieuwe designtaal die Volkswagen met de Scirocco inzette. De volgens Volkswagen ´precies gedefinieerde´ lijnen in combinatie met de kenmerkende Golf-stijl maken het model in één oogopslag herkenbaar als Volkswagen en primair als Golf. Want ondanks dat we hier van een compleet nieuw model spreken, blijft het een verdere evolutie van de vorige generatie.
Modern interieur In het interieur is eveneens de bekende Golf-stijl zichtbaar. Volkswagen heeft naar eigen zeggen veel aandacht besteed aan de gebruikte materialen en uitstraling. De zwarte kunststoffen zijn volgens de heren uit Wolfsburg van een hoge kwaliteit en het geheel wordt op smaak gebracht met diverse aluminium en chromen accenten. Het stuurwiel, de module van de climate control en diverse andere details zijn herkenbaar uit de Passat CC en Scirocco. Dankzij het gebruik van extra isolatiemateriaal, een andere motorophanging en een akoestische voorruit moet het geluidsniveau aan boord van de Golf naar een lager niveau zijn gebracht.
Motorengamma Het motorengamma bestaat uit een breed aanbod aan benzine- en dieselmotoren. Het benzinegamma start met de 80 pk sterke 1.4 gevolgd door de 102 pk sterke 1.6. De 1.4 TSI-motor is leverbaar in een 122 en 160 pk sterke variant waarbij de laatste niet alleen beschikt over een turbo, maar ook door een compressor wordt geholpen. Het dieselgamma bestaat in eerste instantie uit een 1.9 TDI met 90 pk gevolgd door een nagelnieuwe 2.0 TDI-motor met 110 pk. Ook de 140 en 170 pk sterke variant zijn gebaseerd op de 2.0 liter TDI-motor. De motoren worden allen gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en een aantal daarvan is leverbaar met de DSG-transmissie.
Nieuwe features Ondanks dat er over de opties en features nog maar weinig bekend is laat Volkswagen weten dat de nieuwe Golf optioneel leverbaar wordt met Volkswagen´s Adaptive Chassis Control (ACC). Het systeem debuteerde in de Passat CC en is standaard op de Scirocco. Met een druk op de knop is het met ACC mogelijk om te kiezen tussen normal, comfort of sport. Wie één van de instellingen kiest verandert daarmee het karakter van de dempers, de besturing en de reactie op het gaspedaal. Bovendien gaat Volkswagen de Golf leveren met Automatic Distance Control, het systeem waarmee je cruise control automatisch afstand houdt tot je voorganger. Op veiligheidsgebied is er een primeur in de vorm van een knie-airbag en een nieuwe versie van het ESP-systeem.
Begin 2009 bij de dealers De nieuwe Volkswagen Golf zal debuteren op de Autosalon van Parijs. Het model staat daar in zowel drie- als vijfdeurs uitvoering. Uiteraard zal Volkswagen in een later stadium ook weer een GT, GTI en R32 presenteren als ook de Variant. De prijzen van de nieuwe Golf zullen op ongeveer hetzelfde niveau liggen als de huidige generatie. Vanaf begin 2009 staat de Golf VI bij de dealers.