Volkswagen heeft al vroegtijdig ingespeeld op de groeiende Chinese economie. En dat heeft de Duitsers geen windeieren gelegd. Volkswagen is namelijk marktleider op de Chinese markt en verkocht vorig jaar maar liefst 780.000 auto´s in dat land. Om specifieker in te spelen op de wensen en eisen van de Chinese bevolking ontwikkelt Volkswagen zelfs auto´s specifiek voor deze markt. Op de Auto China 2008 presenteerde Volkswagen de New Bora en Lavida.
New Bora
De New Bora is specifiek ontworpen voor de Chinese markt en lijkt dan ook in geen geval op een Europese Volkswagen. Wel heeft Volkswagen getracht het Volkswagen-gezicht aan de voorzijde door te voeren. Met een lengte van 4.540 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.467 mm komen de afmetingen sterk overeen met de bij ons leverbare Jetta. Het motorengamma bestaat uit een tweetal benzinemotoren waarvan één ook de te combineren is met een automaat.
Lavida
Het tweede nieuwe model is de Lavida. De Lavida is niet alleen specifiek voor de Chinese markt ontworpen en ontwikkeld maar is ook in China tot leven gekomen. De naam Lavida is afgeleid uit het Spaans en staat vrij vertaald voor leven, hoop en passie. De Lavida heeft een lengte van 4.608 mm, een breedte van 1.743 mm en een hoogte van 1.465 mm. Volgens de fabrikant moet dit in combinatie met een wielbasis van 2.610 mm zorgen voor voldoende ruimte voor de passagiers.
Zomer 2008 leverbaar
Volkswagen zal de New Bora en Lavida vanaf deze zomer bij de Chinese dealers binnenrijden. Hiermee wil de Duitse fabrikant haar positie als marktleider veilig gaan stellen en verder uitbouwen.