In navolging van de BMW 330d BluePerformance - die de primeur had - lanceert Volkswagen de tweede auto die nu al voldoet aan de EU 6-norm van 2014: de Passat BlueTDI. In de basis is het een normale Passat met 140 pk sterke 2.0 liter TDI-motor. De verschillen zitten hem echter niet alleen in de toegevoegde typeaanduiding. Het uitlaatsysteem van de BlueTDI-variant bevat het supplementair AdBlue - vandaar de naam BlueTDI - dat mede door een Selective Catalytic Reduction-katalysator de NOx-uitstoot (stikstofdioxide) verminderd. Tijdens het afvoerproces van de uitlaatgassen zet de SRC-katalysator de stikstofdioxide in de uitlaatgassen om in stikstof en water. Hierdoor wordt een veel schonere afvoer van gassen gerealiseerd.
143 pk Hoe schoon en zuinig is zo'n Passat BlueTDI dan wel niet? Nou, de EU6-Passat verbruikt 0,4 liter minder dan een conventionele Passat 2.0 liter TDI. Dat betekent dat de Passat sedan BlueTDI 5,2 liter per 100 km diesel nodig heeft en de Variant BlueTDI 5,5 l/100 km. De uitstoot van beide BlueTDI-modellen is gereduceerd tot respectievelijk 139 en 144 gr/km. Bovendien levert de BlueTDI-motor ook nog eens 3 pk meer dan de standaard geleverde vermogen van 140 pk. Een handgeschakelde 6-versnellingsbak is standaard, terwijl een DSG-automaat optioneel in de prijslijsten zal komen te staan. Vanaf begin volgend jaar staat de Volkswagen Passat sedan en Variant BlueTDI bij de dealers.