Aardgas (CNG) is lange tijd op de achtergrond gebleven. De matige prestaties van de motoren, het relatief hoge geluidsniveau van de krachtbron en bovendien de beperkte verkrijgbaarheid van aardgas hebben ervoor gezorgd dat een doorbraak nog ver weg stond. Maar daar komt verandering in. Steeds meer fabrikanten hebben zich toegelegd op de ontwikkeling van aardgasauto's en daarbij is de techniek steeds verder verfijnd. Het resultaat is dat motoren krachtiger worden, de actieradius hoger ligt en tegelijkertijd wordt ook de verkrijgbaarheid van aardgas steeds beter. Zo wordt er in Nederland momenteel gewerkt aan een uitbreiding van het netwerk. Binnen vier jaar tijd moeten er maar liefst 250 aardgasstations beschikbaar zijn. En wie dat wenst zou ook thuis aardgas kunnen tanken. Het leidingnetwerk ligt er immers al, er is slechts nog een speciale thuistankinstallatie nodig die de auto voltankt. Helaas duurt dat wel enkele uren, maar het zou prima 's nachts kunnen.
Prima prestaties
Volkswagen laat in Genève zien dat aardgas echt toekomstpotentieel heeft. Op basis van de nieuwe TSI-motor is een aardgas-versie ontwikkeld. De krachtbron kan daarbij functioneren op aardgas, maar ook op benzine. Dat laatste is wel zo prettig als er geen aardagastank in de buurt is. Dat aardgas prima prestaties kan leveren bewijst Volkswagen met deze Passat Variant TSI EcoFuel. De motor ontwikkelt een vermogen van 150 pk en moet daarmee voor prima prestaties zorgen.
Goedkoop en schoon
Een van de grootste voordelen van het rijden op aardgas is dat het relatief goedkoop is. Bovendien is het aardgas een veel schonere brandstof dan benzine, diesel of LPG. De uitstoot van CO2 ligt 20 à 25 procent lager dan die van vergelijkbare benzineversies. De Passat Variant EcoFuel stoot bijvoorbeeld 80 procent minder stikstofoxiden (NOx) uit dan vergelijkbare dieselvarianten. De emissie is bovendien vrij van roetdeeltjes.
Uitbreiding EcoFuel-modellen
Tegen het einde van het jaar zal de Passat Variant TSI EcoFuel op de markt komen. Inmiddels levert Volkswagen ook als een Caddy Combi en een Touran EcoFuel. Bovendien beschikt Opel over de Zafira CNG, Mercedes over de E 200 NGT en levert Fiat een Panda CNG op aardgas. Waar bio-ethanol in ons land nog niet echt van de grond wil komen lijkt het erop dat aardgas wel door gaat breken. Bovendien zijn aardgasstations gemakkelijk om te bouwen voor waterstof, en dat biedt toekomstpotentieel.