Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Volkswagen Touareg – Volkswagen presenteert Touareg BlueMotion

Volkswagen blijft het BlueMotion-label verder uitbreiden. De nieuwste telg binnen deze ´schone´ familie is de Touareg.

De grootste en meteen ook de minst zuinige van het gamma. Toch wist Volkswagen dankzij tal van aanpassingen het verbruik nog aanzienlijk te reduceren ten opzichte van de gewone Touareg. Als basis nam men de 3.0 V6 TDI met een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm. Vervolgens werden daar de nodige BlueMotion-technieken op toegepast. Zo monteert Volkswagen een systeem dat remenergie opvangt, is de carrosserie met 25 mm verlaagd en worden er banden met een lagere rolweerstand gemonteerd. Samen met langere overbrendingen van de versnellingsbak, het verder terugdringen van wrijving in de motor en aanpassingen in het motormanagement wist Volkswagen het verbruik met 10 procent terug te brengen. Daardoor verbruikt de Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion elke 100 km zo´n 8,3 liter diesel. De gewone Touareg met deze motor onder de kap neemt met slechts 9,3 l/100 km genoegen. De CO2-uitstoot ligt op 219 g/km voor de BlueMotion en 244 g/km voor de gewone 3.0 TDI.

Minder vermogen Voordat we over het volgende voordeel beginnen toch een kleine kanttekening. De zescilinder dieselmotor is ietwat geknepen en levert geen 240 maar 225 pk als BlueMotion. Het koppel daarentegen ligt met 550 Nm maar liefst 50 Nm hoger. De 0-100 km/h sprint maakt weinig verschil. De ´schone´ Touareg legt deze in 8,5 seconden af terwijl de ´gewone´ er 8,3 seconden voor nodig heeft. Het mag geen naam hebben inderdaad.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer