Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Volkswagen up! – Moderne nostalgie

Volkswagen heeft de conceptcar up! gepresenteerd. De Volkswagen up! moet de tijden van de Kever doen herleven en weer een échte Volkswagen worden. De motor ligt dan ook achterin en de prijsstelling moet zeer scherp worden.

De Up! is Volkswagen´s auto voor de kleine beurs. Ontwerper Walter de Silva is verantwoordelijk voor het design en meldt dat deze conceptcar qua uiterlijk een statement is voor toekomstige Volkswagens. Verder meldt hij dat dit niet de enige auto in deze serie wordt. Wij verwachten sowieso een vierdeurs variant van de Up!, maar misschien komt Volkswagen ook nog wel met een cabriolet of MPV van de Up!

VW-logo achter glas

Het uiterlijk van de Up! wordt mede bepaald door de plaatsing van de motor. Deze ligt namelijk - net als in de Kever - achterin. Dit zorgt ervoor dat er geen grille aan de voorzijde noodzakelijk is. Dit geeft de auto een vrij futuristische look. Deze look zien we ook weer aan de achterzijde, waar de achterklep van een doorzichtig materiaal is gemaakt. De klep dekt de hoog geplaatste achterlichten af zodat deze met de ruitenwissers schoongeveegd kunnen worden. Ook het VW-logo zit achter het glas en licht samen met de achterlichten op. Volkswagen monteert op de conceptcar 18 inch velgen.

Klein, kleiner, kleinst

Dat de auto klein is hadden we al gezegd, maar cijfers zeggen natuurlijk meer. De Up! Is 3,45 meter lang en 1,63 meter breed. Door de plaatsing van de motor aan de achterzijde blijft er toch nog een relatief ruim interieur over. Door het verwijderen van alle stoelen - met uitzondering van die van de bestuurder - kan er ook nog eens een grote bagageruimte gecreëerd worden. Nog een leuk detail van de stoelen is dat hij zich aan de inzittende kan aanpassen door via een ventiel in de stoel lucht aan te zuigen. Zo zit je altijd lekker.

Twee grote schermen bepalen interieur

In het interieur wordt je aandacht gelijk getrokken naar de twee monitoren. De 8 inch grote monitor achter het stuur geeft de belangrijkste informatie als de rijsnelheid, verbruik, bereik en zelfs CO2-uitstoot weer. Het 7 inch scherm wat centraal geplaatst is, is niet alleen te bedienen via touchscreen, maar ook via specifieke handbewegingen.

In productie?

De Up! Conceptcar is meer dan een gewone conceptcar. De wagen is door Volkswagen ontwikkeld om snel in productie te kunnen. De markt van goedkope kleine auto's is nog steeds groeiende en VW zal hier snel in willen stappen. Wellicht dat we aan het eind van volgend jaar al kennis kunnen maken met de Up! productieversie, maar wij verwachten dat hij pas in 2009 bij de dealers staat.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer