Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Volkwagen Polo – Zie hier de nieuwe Volkswagen Polo

Zie hier de nieuwe Volkswagen Polo. We hebben er lang naar uitgekeken, net als Volkswagen zelf. De Wolfsburgers presenteren dan ook met veel trots hun nieuwkomer die ze min of meer meteen tot maatstaf in z´n klasse bombarderen.

Volkswagen trekt een scala aan superlatieven uit de kast om de nieuwe Polo te promoten. De fonkelnieuwe Polo is de 'meest volwassen en meest hoogwaardige' auto in z'n klasse. Ook op het gebied van comfort, kwaliteit en veiligheid zet de nieuweling iedereen op afstand. Tenminste, dat is wat Volkswagen ons belooft. Of dit daadwerkelijk zo is zal de praktijk moeten uitwijzen. Tot dusver kunnen we de nieuwe Polo enkel op basis van de technische specificaties of aan de hand van enkele kenmerken beoordelen. Wie verder leest zal in ieder geval moeten toegeven dat deze nieuwe generatie veel in huis heeft.

Gegroeid De nieuwe Polo is 3,6 cm langer, 3,2 cm breder en 1,3 cm hoger dan zijn voorganger. De totale buitenmaten (l x b x h) hebben een lengte van respectievelijk 3,96 m, 1,68 m en 1,45 m. De nieuwe Polo is dus best gegroeid. Het uiterlijk doet ons in eerste instantie meteen denken aan een - iets kleinere - Golf. Vooral van voren gezien heeft de Polo veel weg van zijn grotere broer. De achterzijde toont gelukkig meer verschillen, met name door de achterlichtunits. Behoudend is het allemaal wel, maar dat zijn we inmiddels gewend van Volkswagen.

Benzinegamma Bij de marktintroductie is er een ruim de keus uit benzine- en dieselmotoren. Aan de basis van het benzinegamma staat een 1.2 liter driecilinder met 60 of 70 pk. Deze hebben een gemiddeld verbruik van 5,5 l/ 100 km en een CO2-uitstoot van 128 g/km. De eerste viercilinder is voor de 1.4 liter. Die brengt 86 pk op de vermogenschaal en verbruikt gemiddeld 5,9 liter per 100 kilometer. De emissie bedraagt niet meer dan 139 g/km. Serieuzer wordt het met de fonkelnieuwe 1.2 liter TSI-krachtbron. Deze beschikt over een aangename 105 pk en staat daarmee aan het hoofd van het benzine-assortiment. Het verbruik van de 1.2 TSI is vastgesteld op 5,5 l/100 km en de CO2-uitstoot ligt op een nette 129 g/km. Als topsnelheid noteert de direct ingespoten turbomotor een hoogte van 190 km/h.

Dieselen Wie Volkswagen zegt, zegt dieselen. Er is keus uit drie oliegestookte varianten, allen voorzien van commonrail techniek. Een primeur voor de Polo. Afgetrapt wordt met de 1.6 liter TDI die 75 pk levert. Met een CO2-uitstoot van 102 g/km en een verbruik van slechts 4,2 liter per 100 kilometer kan een aardige actieradius gehaald worden, verwachten wij zo. Dit geldt helemaal voor de BlueMotion-variant. Deze heeft een 90 pk sterke 1.6 liter TDI onder de motorkap, maar deze presteert dankzij diverse milieubesparende maatregelen nog beter dan de instap-diesel. Een verbruik van slechts 3,8 liter per honderd kilometer moet haalbaar zijn. Dan de CO2-uitstoot van dit 'groene wonder'; die bedraagt een minimale 96 g/km. Zeer knap van de Volkswagen-technici. Alle motoren bevatten standaard een handgeschakelde versnellingsbak en optioneel is er op de duurdere versies een DSG-automaat verkrijgbaar.

Veiligheid Naast een reeks airbags (inclusief hoofdairbags) en anti-whiplash hoofsteunen vóór zal de auto standaard worden uitgerust met ESP en Hill Hold Control. Isofix-aansluiting voor kinderszitjes behoort eveneens tot de standaarduitrusting. Qua uitrustingniveaus kan er gekozen worden voor de bekende uitvoeringen Trendline, Comfortline en natuurlijk als topniveau de Highline. Wie nog een stapje verder wil gaan kan bij de Individual-afdeling van Volkswagen terecht en de Polo helemaal op eigen smaak laten brengen

Juli 2009 Volkswagen zal de productiebanden van de nieuwe Polo eind maart opstarten. Na ruim tweeënhalve maand van produceren zullen de eerste exemplaren op de trein worden gezet en naar de Europese dealers worden getransporteerd. We praten dan over medio juli van dit jaar. Lang hoeven we dus niet op de vijfdeurs Polo te wachten. De driedeursvariant zal in een later stadium volgen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer