Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Volvo DRIVe – DRIVe-offensief van Volvo

Volvo lanceert een indrukwekkend aantal DRIVe-modellen. Na de C30, S40 en V50 zullen de Zweden ook de V70, S80, XC60 en XC70 gaan leveren als zuinige en schone DRIVe-varianten. De modellen beschikken allemaal over A- en B-labels en profiteren van diverse belastingvoordelen.

Volvo geeft haar ambitie om fors in CO2-uitstoot en verbruik te gaan beperken gestalte. Op de Autosalon van Genève presenteert de Zweedse autofabrikant maar liefst zeven DRIVe-modellen. Die zijn allen uitgerust met een dieselmotor in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak. Dankzij diverse aanpassingen zijn de modellen daardoor extra zuinig en schoon. Volvo volgt hiermee zowel Volkswagen (BlueMotion) als BMW (EfficientDynamics) die beiden een volledig gamma aan schone en zuinige modellen leveren.

C30, S40 en V50 nog schoner en zuiniger Volvo´s DRIVe-gamma is verdeeld in drie categorieën, die verbonden zijn met drie CO2-uitstootniveaus: 120, 130 en 160 g/km. Ze komen ook overeen met de speciale emissiebelastingen en premies voor groene mobiliteit die regeringen in diverse Europese landen heffen en bieden. De C30, S40 en V50 vallen in die eerste categorie en zijn inmiddels geen onbekenden meer. Toch heeft Volvo de techniek alweer verder doorontwikkeld. Vanaf deze zomer zullen de C30, S40 en V50 1.6D DRIVe namelijk leverbaar worden met een start-/stopsysteem. Dat zorgt voor een nog lagere CO2-uitstoot van slechts 104 g/km voor de Volvo C30 en 107 g/km voor de S40 en de V50. Deze drie modellen komen hierdoor alledrie in aanmerking voor het bijtellingstarief van 20%. Het verbruik van de drie ligt op 3,9 (C30) en 4,0 l/100 km (S40/V50). Eveneens nieuw is de kleine extra accu die Volvo monteert. Die maakt het mogelijk dat als de auto stilstaat en de motor is uitgeschakeld, enkele elektronische systemen - zoals dat van de airconditioning - 'op stand-by´ gaat om brandstof te besparen. Desondanks controleert het start-stopsysteem constant het comfortniveau en activeert het de betreffende systemen weer als dat nodig is - in het voorbeeld van de airco als de temperatuur in het interieur oploopt. Tot slot worden de modellen ook voorzien van een regeneratieve oplaadvoorziening. Deze laadt de accu op zodra de bestuurder het gas- of het rempedaal loslaat terwijl een versnelling is ingeschakeld. Door de bewegingsenergie van de auto op te slaan, heeft de accu de verbrandingsmotor niet nodig om bij te laden. Dat levert een brandstofbesparing op van 2 tot 3 procent.

V70 en S80 DRIVe Voor het eerst is er nu ook een DRIVe-uitvoering van de Volvo V70 en de S80. Beide auto´s zijn uitgerust met dezelfde 1.6 liter dieselmotor (109 pk / 240 Nm) en dezelfde handgeschakelde versnellingsbak als de C30, S40 en V50. Wel is in het geval van de Volvo V70 en S80 de motorsoftware aangepast en zijn de overbrengingsverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling anders. Het verbruik en de CO2-uitstoot van de DRIVe-modellen op basis van de V70 en S80 ligt extreem laag voor hun klasse. De V70 verbruikt 4,9 l/100 km en stoot 129 g/km aan CO2 uit. Dat is een verbetering van 18 procent ten opzichte van de huidige 2.0 liter dieslmotor. Wat betreft de S80 is 15 procent verbetering gerealiseerd. Dat vertaalt zich in een verbruik van eveneens 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 129 g/km. Net als bij de C30, S40 en V50 heeft Volvo een pak aan maatregelen toegepast. Een gesloten grille, 20 mm verlaagd onderstel, banden met een lagere rolweerstand en elektrische stuurbekrachtiging hebben allen zo hun steentje bijgedragen.

XC60 en XC70 DRIVe Om het plaatje compleet te maken worden ook de XC60 en XC70 leverbaar als DRIVe. Deze modellen zijn voorwielaangedreven (in plaats van vierwielaandrijving) en beschikken over de nieuwe 2.4 liter dieselmotor (175 pk / 420 Nm). In beide gevallen noteert Volvo een CO2-uitstoot van 159 g/km en een verbruik van 6,0 l/100 km. Verbeterde versnellingsbakverhoudingen, een verhoogde inspuitdruk, nieuwe motorsoftware en uiteraard het ontbreken van vierwielaandrijving hebben bijgedragen aan deze gunstige cijfers.

Toekomst Volvo heeft haar doelstellingen nog lang niet bereikt. Volvo-directeur Stephen Odell laat ons dan ook weten dat men streeft naar de laagste CO2-uitstoot in elk segment. "'Het is ons doel om in elk segment auto´s aan te bieden met de laagste CO2-uitstoot. Het DRIVe-concept staat symbool voor dit proces. Met de auto´s die het DRIVe-label dragen, boekten we de meeste vooruitgang. Hoe dan ook, de focus op lage verbruikscijfers omvat al onze producten en aandrijflijnen. Door het aanbieden van een breed modellengamma, met zeer zuinige en krachtige alternatieven, kan de klant zijn eigen milieukeuze maken". Volvo komt dus met nog veel meer milieuvriendelijke maatregelen. Eén daarvan kennen we al, de C30 Hybrid.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer