Afgelopen decennia is Volvo's imago op het gebied van veiligheid een beetje afgezwakt. Het zijn nog immer veilige auto's, maar ook de concurrentie heeft niet stilgezeten en heeft een soortgelijke imago gekweekt. Maar het Zweedse merk slaat terug met een uitgebreid scala aan - bekende - veiligheidstechnologieën, samengevoegd in één optiepakket; Driver Support Line. Een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje en zoals de naam van het pakket al aangeeft, wordt de bestuurder door Driver Support Line op allerlei manier geholpen om een betere automobilist te zijn. Het pakket bestaat uit Adaptieve Cruise Control met Distance Alert, Collision Warning met Auto Brake, Driver Alert met Lane Departure Warning en het Blind Spot Information System.
Pakketinhoud Het Driver Alert Control waarschuwt de bestuurder zodra de auto afwijkt van het normale weggedrag, terwijl het Lane Departure Warning-systeem bij onoplettendheid middels een geluidsignaal de chauffeur erop attendeert dat de auto van rijstrook wisselt zonder dat er richting is aangegeven. Adaptieve Cruise Control (ACC) observeert permanent het rijgedrag van de voorligger en anticipeert hierop. Remt de voorligger, dan past het (ACC) automatisch de rijsnelheid aan. Nog zo'n veiligheidverhogende optie binnen het Driver Support Line-pakket, is het Distance Alert-systeem. Deze functie kent een grote gelijkenis met het Adaptieve Cruise Control. Wanneer de cruise control niet is geactiveerd, houdt dit systeem het vooraf ingestelde tijdsinterval tot de voorligger in acht. De dode hoek in de spiegels verdwijnt nagenoeg helemaal met het Blind Spot Information System. Een waarschuwingslampje bij de buitenspiegel gaat branden zodra er een medeweggebruiker zich in de dode hoek bevindt. Het Driver Support Line-pakket wordt afgerond met het Collision Warning with Auto Brake. Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer een ander voertuig van achteren te dicht nadert zonder dat deze reageert. Indien de achterligger nog steeds niet in de gaten heeft dat men te dichtbij de voorligger komt, luidt er in de Volvo een geluidsignaal in combinatie met een knipperende rode waarschuwingsbalk die op de voorruit wordt geprojecteerd. Het is aan de Volvo-rijder om hierop te anticiperen. Reageert de bestuurder niet, dan maakt het remsysteem zich alvast gereed om de remtijd te verkorten. Vervolgens remt de auto volautomatisch indien een frontale aanrijding met een stilstaand of rijdend voertuig niet meer te voorkomen is. Volvo's Collision Warning with Auto Brake-systeem heeft sterke overeenkomsten met Audi's Braking Guard.
City Safety De nieuwe Volvo XC60 zal standaard voorzien worden van City Safety; een ontwikkelde technologie om aanrijdingen bij lage snelheden in de stad en/of file te voorkomen. Wanneer de bestuurder achterop zijn voorligger dreigt te botsen en niet tijdig reageert, zal de auto automatisch remmen.
Leverbaar Driver Support Line is leverbaar op de Volvo XC60, V70, XC70 en S80 tegen een meerprijs van € 2.850,-. City Safety is momenteel enkel leverbaar op de XC60 waar Volvo het systeem standaard monteert.