De nieuwe motoren brengen vermogens van 181 pk, 245 pk en 306 pk. Later volgt ook een 'dichtgeknepen' 120 pk. De diesel als de benzine delen dezelfde basisarchitectuur, met een longinhoud van twee liter. Ze zullen de huidige 2.0 vijfcilinder vervangen, wat wel jammer is want één van de meest karaktervolle motoren in zijn klasse op dit moment.
De diesel valt op met zijn druksensor per cilinder in de common railinspuiting in plaats van één centrale sensor. Zo kan elke cilinder een apart geregelde brandstoftoevoer krijgen. Bovendien stijgt de maximale inspuitdruk naar 2.500 bar in plaats van 2.000 bar. Hierdoor is een zeer vijne verstuiving mogelijk, wat een gelijkmatiger verbranding geeft met minder vervuilde uitstoot. De D4 wordt de versie met 181 pk. Later volgen nog andere versies met vermogens tussen 120 pk en 230 pk.
Turbo en compressor
De benzine maakt gebruik van directe inspuiting. Daarbij komt een turbo. De topversie – T6 – krijgt daarnaast nog een mechanisch aangedreven compressor bij om het turbogat bij lage toeren op te vangen. Het totale vermogen komt op 306 pk. Net als de variant met 245 pk is hij in de herfst beschikbaar. Later volgt ook een 140 pk benzine.
Naast nieuwe motoren voorzien de Zweden ook in nieuwe transmissies. Er zijn een nieuwe manuele zesbak en een achttrapsautomaat. De prijzen zijn nog niet bekend. (mh/sp-x)
Klik hier voor alle nieuws over het merk Volvo
Klik hier en zoek uw occasie Volvo tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Volvo, en een selectie van tweedehandse Volvo’s.