Al bij al heeft de vorige S60 het niet slecht gedaan: meer dan een miljoen verkochte exemplaren. Maar een echte rivaal voor de 3-serie? Nee. De nieuwe S60 ziet er in elk geval minder traditioneel Volvo uit. Meer rondingen, weinig plaats voor rechte lijnen. Volvo noemt zijn S60 zelf een coupé met achterdeuren.
Mondeo-platform
Het onderstel moet de sportieve belofte van het koetswerk wel kunnen waarmaken, het gaat immers om een verlengd Ford Mondeo-platform. Voor de Europese markten voorziet Volvo in een sportief onderstel, de USA en Azië krijgen meer comfort. Vierwielaandrijving is standaard op de T6, optie bij de D5. De andere versies zijn op de voorwielen aangedreven. Die T6 wordt het paradepaardje: 3.0 zes-in-lijn benzine turbomotor. 304 pk, 440 Nm en 6,5 seconden voor 0 tot 100 km/u. Zijn top bedraagt 250 km/u. De D5 vijfcilinder wordt de topdiesel: 2.4 liter, en keuze uit 160 pk (D3) of 205 pk (D5). Volvo geeft een gemiddeld verbruik op van 5,2 l/100 km voor de D3.
Zuinige drivE
Volvo Cars Belgium twijfelt nog of het de nieuwe rechtstreeks ingespoten 2.0 turbo benzinemotor in ons land invoert, wel volgt eind 2010 een T3. Dit is een 1.6 turbo benzine met 150 pk. Het is wachten tot 2011 op de zuinige 1.6 ‘drivE’ turbodiesel met 110 pk. Die zal 115 gr/km CO2 uitstoten en gemiddeld 4,3 l/100 km verbruiken.
Voetgangersveiligheid
De S60 is beladen met veiligheidssnufjes: ‘city safety’ remt zelf als de bestuurder een object te laat opmerkt. Het hoort tot de standaarduitrusting. Daarnaast biedt Volvo nog ‘pedestrian detection’ aan, waarbij de auto zelf voetgangers detecteert en remt indien de bestuurder dat niet doet. In de herfst van 2010 komt hij de S60 bij ons op de markt. Op prijzen is het nog wachten.