De première is voor Parijs, het debuut in de plaatselijke showrooms voor begin volgend jaar. De V40 Cross Country houdt het midden tussen een SUV en een gewone hatchback. Ten opzichte van de V40 ligt hij 4 cm hoger op de weg. Hij beschikt over aparte beschermingsstukken rond wielkasten en aan de bumpers, maar uiteindelijk zal alleen de topversie over vierwielaandrijving beschikken.
Die topversie is een 2.5 vijfcilinder turbobenzine met 254 pk en 400 Nm. Hij komt standaard met 4WD en verbruikt gemiddeld 7,8 l/100 km volgens Volvo. Alle andere versies leveren hun vermogen aan de voorwielen, en kennen we reeds uit de V40. Zo is er de 1.6 turbobenzine met 180 pk en drie dieselvarianten, met vermogens tussen 115 pk en 177 pk.
Voetgangersairbag
Net als de V40 komt ook de Cross Country met de voetgangersairbag, die onder de motorkap is ingewerkt. Ook beschikt hij over een noodremsysteem dat hem bij noodgevallen automatisch tot stilstand moet brengen. De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen boven die van de V40 liggen.