De Zweedse energiemaatschappij Vattenfall en Volvo zijn een uniek samenwerkingsverband aangegaan om plug-in hybride auto´s in massaproductie te nemen. Samen zorgen zij ervoor dat techniek en infrastructuur, die de plug-in vereist, in 2012 gereed zijn. Volvo Car Corporation en Vattenfall lanceerden in januari 2007 een project met als doel het ontwikkelen en testen van plug-intechnologie. Nu is de tijd aangebroken om dit naar een hoger plan te tillen. 'We investeren miljoenen euro´s om in 2012 in Zweden plug-in hybriden, auto´s die door zowel elektrisch als met een dieselmotor worden aangedreven, in serieproductie te kunnen nemen.
Oplaadbaar via het stopcontact Eén van de grootste voordelen van plug-in hybride auto´s is dat oplaadbaar zijn via een normaal stopcontact. De plug-in hybrides hebben een krachtige elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion-accu. De batterij heeft ongeveer vijf uur nodig om zichzelf via een normaal stopcontact op te laden. 'De meeste autoritten zijn kort, bijvoorbeeld van en naar het werk. Wij bieden een product aan dat aan deze vervoersbehoefte voldoet. Om ook lange afstanden te overbruggen, wordt de auto, behalve met een elektromotor, uitgerust met een van Volvo´s dieselmotoren.
Prototypes Volvo presenteert in de zomer van 2009 drie demonstratieauto´s van het type V70. Ze worden ingezet om de behoeften van klanten te peilen op het gebied van de nieuwe technologie. Verder dienen ze om hun rijgewoonten vast te stellen en om te bepalen hoe ze hun auto op willen laden. Vattenfall zal diverse concepten met betrekking tot het thuis opladen van de auto en oplaadstations in openbare ruimten testen. De auto´s die in 2012 in serieproductie gaan, hebben een iets andere technologie, maar de presentatie van de demonstratieauto´s is een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van plug-in hybride auto´s die afgestemd zijn op de behoeften van de markt.
Voordelen voor de klant De prijs van de plug-in hybride zal hoger zijn dan die van auto´s met een traditionele aandrijving. De accu´s zijn duur, maar wanneer de auto elektrisch rijdt, zijn de brandstofkosten ongeveer een derde van de kosten van het rijden op diesel.
Prioriteit voor Nederland Naast thuismarkt Zweden krijgt de Nederlandse markt de hoogste prioriteit bij de introductie van Volvo´s plug-in. De productie start in 2012 en de auto zal zo snel mogelijk in Nederland geïntroduceerd worden. Volvo Cars Nederland onderzoekt op dit moment de mogelijkheden en is in gesprek met diverse energieleveranciers over het opzetten van een proef met demonstratieauto´s op korte termijn.