Vanaf dit najaar staat de Volvo XC60 bij de dealers. Met de presentatie van de XC60 Concept gaf Volvo ons een voorproefje van deze nieuwkomer. Een jaar na zijn werelddebuut in Detroit presenteert Volvo nu het productiemodel in Genève. Volvo treedt hiermee toe tot het zeer concurrentiële segment van de compacte SUV´s. Volvo gaat daarmee de strijd aan met auto´s als de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLK. Volgens Frederik Alp, President en CEO van Volvo Cars, is dit de mooiste Volvo ooit. Wie dat niet met hem eens is zal de komende jaren teleurgesteld raken in het Zweedse merk. Met de XC60 geeft Volvo namelijk een tastbaar voorproefje van het nieuwe design-DNA van de fabrikant.
Volvo´s nieuwe design-DNA
De XC60 combineert diverse designkenmerken van de C30, de XC70 en de XC90. De vloeiende lijnen van de bovenzijde van de carrosserie geven hem volgens Volvo het sportieve charisma van een coupé. Het onderste deel van de auto weerspiegelt volgens de fabrikant de uitgesproken ´XC-spieren´. Het interieur is typisch Volvo en het beeld wordt bepaald door rust en prachtige materialen. Zoals we van Volvo inmiddels gewend zijn zal de afwerking van een hoog niveau zijn.
Drie motoren én standaard vierwielaandrijving
Het motorengamma zal vanaf de introductie bestaan uit een T6 met turbo en 285 pk, en twee varianten van de 2.4 D5 turbodiesel, met respectievelijk 163 en 185 pk. Vierwielaandrijving (AWD met Instant Traction) is standaard. In de loop van 2009 zal de 2.4 D5 (163 pk) er ook als een voorwielaangedreven variant komen.
City Safety
Na vele jaren van ontwikkeling en testwerkzaamheden debuteert het City Safety-systeem in de XC60. Het systeem is standaard op elk model en helpt de bestuurder om aanrijdingen bij lage snelheid te voorkomen (de zogenaamd kop-staartbotsingen). Als de auto tegen het voorliggende voertuig dreigt te botsen en de bestuurder reageert niet, dan remt de auto zélf. Volvo is hiermee uniek en de eerste fabrikant ter wereld die het systeem standaard aanbiedt.
Najaar 2008 leverbaar
Wanneer de XC60 dit najaar op de markt komt richt Volvo haar pijlen op een groep kopers die hoge eisen stelt aan design, merkintegriteit en hoogwaardige techniek. Volgens Frederik Alp kun je zeggen dat de XC60 de volgende stap is voor de huidige C30-rijder. Volvo wil van de XC60 67.000 exemplaren per jaar verkopen. De vijf grootste markten in het piekjaar 2010 zijn de Verenigde Staten van Amerika, Duitsland, Groot-Brittannië, Rusland en China. De Volvo XC60 wordt gebouwd in de Belgische fabriek in Gent.