Volkswagen is een voorloper in het downsizing-debat. Zo is de 1.4 TSI een echt kunststukje. Met turbo is hij goed voor 122 pk, met turbo en compressor is dat zelfs 180 pk. Daarvoor had je tevoren minstens een 1.8 nodig. Maar hiermee is het verhaal dus nog niet gedaan.
Tijdelijke tweecilinder
Cilinderuitschakeling is niets nieuw, Amerikaanse constructeurs gebruikten het vroeger reeds. Zo werd een V8 onder lage belasting een viercilinder. Maar Volkswagen is het eerste merk dat van een kleine viercilinder tijdelijk een nog kleinere tweecilinder kan maken.
De uitschakeling van de tweede en de derde cilinder kan plaatsgrijpen tussen 1.400 opm en 4.000 opm, met een motorbelasting tussen 25 en 75 Nm. Met een constante snelheid van 50 km/u kan zo een liter per 100 km gewonnen worden. Algemeen verwacht VW dat de winst op het gemiddeld verbruik 0,4 l/100 km zal bedragen. Momenteel geeft VW voor een Golf 1.4 TSI (122 pk) 6,2 l/100 km. Dat zou dus 5,8 worden, uitmuntend voor een benzine.
Golf en Polo
De Golf en de Polo krijgen eerst deze motor ingeplant, later zal de cilinderuitschakeling ook een plaats krijgen in de Passat. En ook de zustermerken Seat, Skoda en Audi zullen er gebruik van maken. De uitschakeling vindt overigens alleen plaats wanneer de elektronica oordeelt dat het kan. (mh/sp-x)