Net als de jongste Beetle komt ook de cabrio wat gespierder en dynamischer voor de dag dan de vorige generatie Beetle. Optisch sluit hij ook wat dichter aan bij de oorspronkelijke Kever cabrio.
Daarvan behoudt ook de nieuwste het klassieken stoffen vouwdak. Voor alle versies is dit elektronisch bediend, en in goed 10 seconden steekt het opgeplooid voorbij de hoofdsteunen achteraan. Openen en sluiten kan zelfs al rijdend, tot 50 km/u.
225 liter koffer
In het geval van een koprol schieten rolbeugels aan de hoofdsteunen achteruit omhoog. Ze worden geactiveerd van zodra de airbagsensoren nattigheid voelen.
De koffer is wat kleiner dan die van het coupémodel, met een inhoud tussen 225 liter en 85 liter. Maar een doorgeefluik naar de achterste zitrij moet hulp kunnen bieden. Voor het motorenpallet gaat VW uit van 7 versies. Aan de basis is er een 1.2 TSI benzine met 105 pk. Daarvan is ook een spaarversie beschikbaar. Wie meer wil kan 160 pk krijgen uit de 1.4 TSI, en er is ook een 2.0 TSI met 200 pk. Bij de diesels is er de 1.6 TDI met 105 pk en de 2.0 TDI met 140 pk.
Hij komt in de loop van volgend voorjaar op de markt, en zal in Duitsland de deur uit mogen vanaf 21.350 euro. Dat maakt hem de goedkoopste cabriokeuze in het VW-gamma. (mh/sp-x)