Die brengt liefst 300 pk, en we kunnen hem leren kennen op het Salon van Frankfurt begin september. De motor is nochtans dezelfde als die in de GTI, een 2.0 turbo. Maar in de R wordt die nog een klein beetje opgevoerd: tot 300 pk in plaats van 220 pk. Zo krijgt hij een maximale turbodruk van 1,2 bar. Hij beschikt over zijn volle vermogen tussen 5.500 opm en 6.200 opm en heeft bij 1.800 opm reeds 380 Nm paraat.
Vierwielaandrijving
In de sprint naar 100 duikt hij net onder de 5 seconden. Dat dankt hij wel aan zijn vierwielaandrijving. In gewone droge omstandigheden zijn alleen de voorwielen aangedreven, wat benzine spaart. De DSG haalt volgens VW 6,9 l/100 km, met manuele bak is dat 7,2 l/100 km.
20 mm lager
Ten opzichte van een gewone Golf ligt de R 20 mm lager. Dat is 5 mm meer dan de GTI. Naast de R-logo’s herken je hem nog aan zijn extra dubbele uitlaat achteraan. Hij krijgt ook aparte led-dagrijlichten. De wielkasten zijn wat breder voor de 18- en 19-duims velgen. De teller toont 320 km/u, maar de top is begrensd op 250 km/u. Eind dit jaar is hij beschikbaar, al kennen we de prijs nog niet.
Klik hier voor alle nieuws over het merk VW
Klik hier en zoek uw occasie VW Golf 7 R tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van VW Golf 7 R, en een selectie van tweedehandse