Volkswagen kopieert het recept van de Passat Alltrack: stoere beschermstukken rond alle kwestbare koetswerkdelen, en twee centimeter meer bodemspeling. Binnen krijgt hij standaard een lederen stuur, en automatische airco, cruise control en het kleine infotainmentsysteem zijn inbegrepen vanaf Comfortline.
In de Alltrack laat VW ook een nieuwe motor in de Golf line-up debuteren. Die krijgt een 1.8 turbobenzine met 180 pk en standaard zestraps dubbelkoppelingsbak. Daarmee kan hij naar 100 in 7,8 seconden, en haalt 217 km/u. VW geeft 6,8 l/100 km op. Drie diesels zijn er ook, met vermogens van 110 pk tot 184 pk.
Offroadcapaciteiten - beperkte dan wel - krijgt hij via zijn 4Motion vierwielaandrijving. De Haldexkoppeling bedient alleen de achterwielen wanneer de voorwielen grip verliezen. Het ESP helpt sperdifferentieel spelen. Trekken kan hij tot twee ton.
De prijzen zijn nog niet bekend, maar de Passat Alltrack is doorgaans 3.000 tot 5.000 euro duurder.