Het alternatief voor wie wil een GTI wil, maar dat thuis niet verkocht krijgt. Dat is al altijd het succesrecept van de GTD geweest. De vorige versie was goed voor 177 pk en een top van 222 km/u. Zijn officieel verbruik bedroeg zo’n 5 l/100 km.
In de nieuwe GTD brengt VW het vermogen van de 2.0 TDI naar 184 pk en 380 Nm. Hierdoor brengt hij zijn sprint naar 100 naar een snelle 7,5 seconden en de top bedraagt nu 230 km/u. Prestaties waardoor hij wel vaker voor een GTI zal worden versleten. Niet alleen de aerodynamica is verbeterd, maar ook het gewicht zakte, waardoor de GTD sneller is geworden. Met de manuele zesbak weegt hij 1.377 kg, 16 kilogram minder dan de vorige.
1 liter zuiniger
Hierdoor daalt het gemiddeld verbruik naar 4,2 l/100 km en dat is 1,1 liter beter dan het vorige model. Een zestraps DSG dubbele koppelingsbak behoort tot de opties, maar die maakt de GTD wel 0,5 l/100 km dorstiger.
Lichtblokken
De GTD kreeg een sportieve uitstraling mee en donker getinte achterlichtblokken. Zowel de lichten als de logo-verlichting verloopt via led’s. Standaard beschikt hij over 17duims-sportvelgen, in het interieur vinden we de bekende ruitjesstof terug. Begin maart start hij zijn commerciële carrière in Duitsland, aan een prijs van 29.350 euro. De prijs bij ons is nog niet bekend, maar ligt traditioneel iets hoger. De nieuwe GTD is zo’n 2.000 euro duurder dan het vorige model.