De GTI herken je niet alleen aan het logo in het radiatorrooster, maar ook zijn sportiever gestylede bumpers, de diffusor achteraan en de verduisterde lichtblokken met led's. Zijn remzadels zijn in het rood geschilderd, terwijl de uitlaat verchroomd is. Hij beschikt over 17-duimsvelgen met een eigen design, en is vanaf maart te bestellen. De leveringen worden later in het voorjaar verwacht.
Het interieur brengt de klassieke sportstoelen met ruitjesmotief, rode achtergrondverlichting van de instrumenten en een zwarte dakhemel. Hij krijgt aparte decoratiestukken en een sportstuur.
10 pk meer
Wat blijft is een 2.0 turbobenzine als krachtbron. Die krijgt standaard reeds 10 pk meer dan de vorige GTI. Het vermogen komt nu uit op 220 pk. Voor het eerst kan de klant ook kiezen voor een GTI Performance in optie, en die beschikt over 230 pk. Bovendien heeft hij 350 Nm aan de voorwielen aan te bieden vanaf 1.500 opm.
Standaard beschikken ze allebeide over een manuele zesbak. De gewone GTI haalt 100 in 6,5 seconden, de GTI Performance pietst daar nog eentiende af. Die laatste mag ook 4 km/u harder gaan en haalt zo net 250 km/u. Beide staan volgens VW opgegeven voor 6 l/100 km. Met de optionele DSG zesbak komt daar een halve liter bij.
In Duitsland verkoopt VW de GTI vanaf 28.350 euro, maar bij ons ligt de prijs traditioneel iets hoger. Hoeveel de GTI Performance moet kosten, geeft VW nog niet vrij. Op de dag van zijn voorstelling op het Salon van Genève – 5 maart – gaan ook de orderboeken bij de dealers open.