Aan de mechaniek wijzigt niets: een 2.0 direct ingespoten turbo benzinemotor, goed voor de vrolijke som van 210 pk en 280 Nm koppel. Standaard zorgt een manuele zesbak dat die power naar de wielen gaat, in optie is een zestraps DSG beschikbaar. Hij beschikt bovendien over een elektronisch sperdifferentieel (XDS), dat via het ESP werkt.
Wel is de cabrio iets trager. Hij heeft 7,3 seconden nodig om 100 te halen, wat 0,4 seconden meer is dan de gewone GTI. En zijn top bedraagt ‘slechts’ 237 km/u, ten opzichte van 240 km/u. Oh ja, en het verbruik is volgens VW 0,3 liter hoger, 7,6 l/100 km met de handbak.
Stoffen dak
Net als de andere Golf cabrio’s, maakt de GTI gebruik van een stoffen dak. Hetzelfde als dat van de Audi A3 cabrio overigens. Voor de rest krijgt hij een sportieve aanblik met 17-duims velgen, met een diffusor-look achteraan en met extra koelopeningen vooraan. In het interieur vind je de typische aluminium pedalen en ruitjesstof van de GTI terug. Een definitieve prijs is er nog niet, maar die zal hoogstwaarschijnlijk net boven 30.000 euro pieken. (mh/sp-x)