De GTI belooft sensaties: een top van 229 km/u, 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden... en dat allemaal met een gemiddeld verbruik van goed 6 l/100 km. Verbazingwekkend, en Volkswagen heeft het allemaal te danken aan de rechtstreek ingespoten 1.4 benzinemotor met én een turbo én een compressor. Het resultaat is 180 pk en 250 Nm koppel. Cijfers die we ook in de Seat Ibiza Cupra terugvinden, gebouwd op hetzelfde platform. En van die Ibiza kunnen we alvast zeggen dat je met een zware rechtervoet al blij mag zijn als je in de buurt van 9 liter komt.
DSG standaard
Het sportieve geweld wordt naar de weg geleid via een 1,5 centimeter lager gelegd onderstel, grotere remschijven, hardere veren en dempers en 17-duimsvelgen. Het rode biesje en GTI-logo maken het werk af. Net als de Ibiza Cupra komt de Polo GTI standaard met de DSG dubbele koppelingsbak met zeven versnellingen en het elektronisch sperdifferentieel XDS.
4x4-look
De CrossPolo is op zijn beurt 1,5 centimeter hoger gelegd. Met zijn dakrails en stoere beschermstukken ziet hij er wat ‘offroaderig’ uit, maar dat is slechts uiterlijk vertoon. Je krijgt keuze uit 3 benzines en 3 diesels, met vermogens tussen 70 en 105 pk. De 3 diesels zijn allen gebaseerd op de 1.6 TDI, en verbruiken gemiddeld 4,3 l/100 km. Dit geeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 113 gr/km, waardoor ze in aanmerking komen voor de 3% staatskorting.
Prijzen hebben we nog niet. De GTI komt in eind mei, begin juni op de markt. De CrossPolo is terzelfder tijd beschikbaar. Beiden beleven ook hun werelddebuut op het autosalon van Genève.
Bent u op zoek naar een tweedehands VW ? Zie onze VW occasies.