VW schakelt over van de 1.4 TSI met 180 pk naar de 1.8 TSI uit de Audi-rekken. De viercilinder komt makkelijk aan 192 pk en 320 Nm. De basisversie komt met manuele zesbak. De DSG-zevenbak is alleen nog in optie beschikbaar.
Het extra vermogen helpt de VW Polo GTI aan betere prestaties. De sprint naar 100 zakt van 6,9 seconden naar 6,7, terwijl de topsnelheid met 7 km/u klimt naar 236 km/u. Het officieel verbruik ligt nog niet vast, maar zal volgens de constructeur in de buurt blijven van 5,9 l/100 km.
Voor het eerst kan de Polo GTI met een instelbaar chassis worden geleverd. Wie dat wil zal dus voor een nog hardere en dynamische afstelling kunnen kiezen. Daarbij kan de top-Polo worden uitgerust met een stads-noodremhulp en automatische cruise control.
De prijs is nog niet bekend. De Polo GTI beleeft zijn debuut in Parijs in oktober. (sp-x)