Om de pre- en na-facelift VW Touaregs van elkaar te onderscheiden, is een geoefend oog nodig. Voor- en achteraan heeft VW heel kleine retouches aangebracht. Bij de facelift horen nieuwe carrosseriekleuren en interieurtinten. De velgenmaat gaat nu tot 21 duim.
Je moet naar de optielijst grijpen om de belangrijkste nieuwigheden aan te treffen. De Touareg kan voortaan een nieuw infotainmentsysteem krijgen dat een mobiele internetverbinding bevat. Daarmee kan je een beroep doen op Google Maps voor de navigatie en opzoekingen doen naar POI’s. Ook Google Street View komt zo je auto binnen. Dankzij vier camera’s rondom kan je vanuit de Touareg over een 360 graden rondomzicht beschikken, dat VW Area View noemt. De lay-out van het interieur is licht heringericht. Zo is er meer chroom, zijn enkele knoppen hertekend, is het bovenste gedeelte van de boordplank verbreed en is de achtergrondverlichting voortaan wit.
6% zuiniger
Volkswagen houdt het motorenmenu aan, te weten drie diesels (V6 en V8) en een benzinehybride. De beide V6 TDI’s zijn voortaan wel Euro6-rijp omdat ze over nieuwe katalysatoren beschikken en een AdBlue-additief dat de NOx-uitstoot neutraliseert. Dankzij een verbeterde aerodynamica, gewijzigde start/stop (die de motor stillegt eens de snelheid onder 7 km/u duikt), en de uitbolfunctie die voorheen alleen in de hybride beschikbaar was, stelt VW dat het verbruik van de kleine V6 TDI met 204 pk met 6 procent daalt. Hij duikt van gemiddeld 7 l/100 km naar 6,6 l/100 km (en van 184 gr/km CO2 naar 174 gr/km). De zware V6 TDI wint 13 pk, om bij 258 pk te landen. Ook hij ziet zijn verbruik dalen van 7,2 l/100 km naar 6,8 l/100 km.
Automaat en vierwielaandrijving blijven standaard, en eindelijk heeft VW ook gewerkt aan het basisonderstel om meer comfort en een kwieker rijgedrag te bekomen. Een pneumatische ophanging blijft een optie. We nemen hem zo snel mogelijk onder handen. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. (lz)