Volkswagen liet de GT Up al een eerste keer zien tijdens het Salon van Frankfurt, vorig najaar. Toen was hij nog maar een ideetje. Het heeft tot nu geduurd vooraleer VW officieel wilde bevestigen dat hij in productie mag. En daar zijn wij bijzonder tevreden mee.
TSI
Onder de motorkap krijgen we wat ons beloofd werd: een 1.0 driecilinder blok. En voor u ontgoocheld wegklikt, even dit: er hangt een turbo aan. Hierdoor is hij goed voor 110 pk bij 6.000 opm en 175 Nm. VW geeft hem een manuele zesbak mee. En dat voor een totaalgewicht van 900 kg. 110 pk voor 900 kg. Zegt het u nog iets? Het waren dezelfde cijfers waarmee ooit de eerste Golf GTI overdonderde.
2013
We zijn wel in de 21ste eeuw aanbeland intussen, en dus gaat de Up GT wat sneller vooruit dan de GTI van weleer. 100 haalt hij in 8,5 seconden en de top bedraagt 195 km/u. En wie voorzichtig omspringt met de brandstof moet volgens VW in staat zijn om een gemiddelde te halen van 4,5 l/100 km. Die driecilinder is in de gewone Up al zo’n plezier, wat moet dat geven met een turbo? Helaas is het nog wachten tot 2013 op het antwoord op die vraag. (LZ)